Zoeken

Hoe zorg je goed voor jezelf in deze coronatijd?

Bijgewerkt: sep 10

Volgens onderzoek van EenVandaag lijden jongeren tot 35 jaar mentaal het meest onder de crisis: maar liefst driekwart (74 procent) zegt tot nu toe last te hebben gehad van klachten. Daarmee zijn de geestelijke sores van jongeren vele malen groter dan die van oudere leeftijdsgroepen. Hoe je goed voor jezelf zorgt als je last hebt van stress, eenzaamheid of aanhoudende vermoeidheid lees je in dit blog.


© Unsplash

Voed jezelf met positiviteit

Het is een pittige tijd waarin je veel te verwerken krijgt. Zorg ervoor dat je jezelf niet verliest in negatieve berichtgeving of negatieve gevoelens. Ga iets doen waar je energie van krijgt en blij van wordt, in plaats van de berichtgeving te blijven volgen (waardoor je sneller negatieve gevoelens ervaart). Richt jouw aandacht op positiviteit en onderbreek de stroom van negatieve berichten en gevoelens. Ga dansen, kijk een comedy, spreek af met vrienden die jou altijd aan het lachen krijgen en zet sowieso je allergrootste glimlach op (onderzoek wijst uit dat je je daar automatisch beter door gaat voelen).


Stop je emoties niet weg

Zonder jezelf te verliezen in negatieve gevoelens, is het ook niet de bedoeling dat je je emoties wegstopt. Geef aandacht aan jouw emoties, erken jouw emoties en voel wat er gevoeld mag worden. Volgens de driebaansweg van Chetanya de Wit kun je je emoties het beste verwerken via de onderstaande stappen:

  1. Erken je emoties Zeg tegen jezelf: "ik voel me verdrietig en dat mag, want het komt ergens uit voort."

  2. Accepteer de emoties die je voelt Jouw emoties komen ergens uit voort, eigenlijk altijd vanuit jouw verleden of de relatie met je ouders. Draag deze emoties, maak het niet positiever of negatiever en zonder zelfmedelijden.

  3. Handel vanuit je higher self Je bent niet wat je voelt. Stel jezelf de vraag: "wat zou de betere versie van mij nu doen?" Kies dus niet vanuit de emotie maar vanuit je 'higher self'.


Kies bewust jouw gedachten

Jouw gedachten creëren de wereld waarin jij leeft. Zodra jij je steeds meer bewust raakt van jouw gedachten kun je in die momenten voor andere gedachtes. Als je opmerkt dat je gedachten hebt die jou eenzamer of angstiger laten voelen, kies dan voor andere gedachten.

Bewustwording vind je in stilte. Doe eens helemaal niets en luister naar de gedachten die voorbij komen. Schrijf ze op. Gedachten waar negatieve gevoelens bij opkomen kun je vervangen door een andere gedachte zodat je de negatieve stroom onderbreekt. Inspiratie voor krachtige gedachten: "ik vertrouw op en geloof in mezelf", "het is nog nooit niet goed gekomen", "ik ben nooit alleen, ik heb altijd mezelf".

Wil je meer leren over hoe je jouw gedachten kunt kiezen die jou in je kracht zetten?

Koop dan het e-book: De Ultieme Self-Care Gids hier.

Adem bewust

Door stress en angstige gevoelens wordt jouw zenustelsel geactiveerd en je lichaam gaat de stresshormonen adrenaline en cortisol aanmaken. Hierdoor kom je terecht in de fight-or-flight modus: je denkt dat je in gevaar bent en je zou moeten vluchten, vechten of verstoppen. Dit is voor jouw lichaam dus geen tijd voor ontspanning of rust. Door je te focussen op je ademhaling kun je je zenuwstelsel kalmeren en krijgt je lichaam het signaal dat het mag ontspannen.


Je kunt dit het beste doen door diepe buikademhaling. Adem hiervoor in via je neus en vul je buik met zuurstof (je buik zet uit). Houd je adem even vast en adem vervolgens uit via je mond en leeg je buik. Het kan helpen om één hand op je borst te leggen en de andere hand op je buik. De enige hand die moet bewegen tijdens deze ademhaling is de hand op je buik.


Focus op dankbaarheid

Er zijn honderden onderzoeken gedaan naar de effecten van dankbaarheid. Wat blijkt? Dankbaarheid heeft een positieve impact op je gezondheid, geluksgevoel en de relatie met jezelf en anderen. Mensen die hoog scoren op een dankbaarheidstest blijken gelukkige mensen te zijn. Ze ervaren vaker positieve emoties, minder angstgevoelens en zijn eerder tevreden met het leven dat ze hebben.

Maak dagelijks een lijstje van drie dingen waar je die dag dankbaar voor bent of schrijf iemand van wie je veel van houdt een dankbaarheidsbrief.


Heb jij behoefte aan persoonlijke tips hoe je beter om kunt gaan met de (negatieve) emoties die jij momenteel ervaart? Stuur dan een mailtje naar anouk@takecareofyourselfie.nl. Je krijgt binnen 48 uur een antwoord.


Redactie: Nina van de Vinne

39 keer bekeken

Take Care of Your Selfie | Andries Copierstraat 102, Amsterdam |  Tel: +31 (0)6 14 06 87 73 | info@takecareofyourselfie.nl