Zoeken

Hoe zorg je goed voor jezelf in deze coronatijd?

Bijgewerkt: jul 29

Ondanks dat de maatregelen zijn versoepeld worstelen nog veel mensen met negatieve gevoelens. Een kwart tot een derde van de Nederlanders voelen zich angstiger, somberder of eenzamer blijkt uit een onderzoek van het RIVM en de GGD. Hoe zorg je goed voor jezelf als je negatieve emoties ervaart? Wij geven je vier tips.


© Unsplash

Voed jezelf met positiviteit

Het is een pittige tijd waarin je veel te verwerken krijgt. Zorg ervoor dat je jezelf niet verliest in negatieve berichtgeving of negatieve gevoelens. Ga iets leuks doen in plaats van de berichtgeving te blijven volgen (waardoor je sneller negatieve gevoelens ervaart). Richt jouw aandacht op positiviteit en onderbreek de stroom van negatieve berichten en gevoelens. Ga dansen, kijk een comedy, spreek af met vrienden die jou altijd aan het lachen krijgen en zet sowieso je allergrootste glimlach op (onderzoek wijst uit dat je je daar automatisch beter door gaat voelen). Kies bewust jouw gedachten

Jouw gedachten creëren de wereld waarin jij leeft. Zodra jij je steeds meer bewust raakt van jouw gedachten kun je in die momenten voor andere gedachtes. Als je opmerkt dat je gedachten hebt die jou eenzamer of angstiger laten voelen, kies dan voor andere gedachten.

Bewustwording vind je in stilte. Doe eens helemaal niets en luister naar de gedachten die voorbij komen. Schrijf ze eventueel op. Gedachten waar negatieve gevoelens bij opkomen kun je vervangen door een andere gedachte zodat je de negatieve stroom onderbreekt. Inspiratie voor krachtige gedachten: "ik vertrouw op mezelf", "het is nog nooit niet goed gekomen", "ik ben nooit alleen".

Wil je meer leren over hoe je jouw gedachten kunt kiezen die jou in je kracht zetten?

Koop dan het e-book: De Ultieme Self-Care Gids hier.

Adem bewust

Door je focus naar jouw (buik)ademhaling te brengen zullen je gedachten minder sterk worden. Daarnaast kun je met jouw ademhaling je zenuwstelsel kalmeren. Gebruik hiervoor de 4-7-8 techniek:

  • Adem in voor 4 seconden

  • Houd je adem vast voor 7 seconden

  • Adem uit voor 8 seconden

  • Herhaal zo vaak als je wilt.

Je ademfrequentie daalt door deze oefening waardoor je hartslag en bloeddruk ook dalen. Je zenuwstelsel krijgt van dit effect het signaal dat je mag ontspannen.

Focus op dankbaarheid

Er zijn honderden onderzoeken gedaan naar de effecten van dankbaarheid. Wat blijkt? Dankbaarheid heeft een positieve impact op je gezondheid, geluksgevoel en de relatie met jezelf en anderen. Mensen die hoog scoren op een dankbaarheidstest blijken gelukkige mensen te zijn. Ze ervaren vaker positieve emoties, minder angstgevoelens en zijn eerder tevreden met het leven dat ze hebben.

Maak dagelijks een lijstje van drie dingen waar je die dag dankbaar voor bent of schrijf iemand van wie je veel van houdt een dankbaarheidsbrief.

Heb jij behoefte aan persoonlijke tips hoe je beter om kunt gaan met de (negatieve) emoties die jij momenteel ervaart? Stuur dan een mailtje naar anouk@takecareofyourselfie.nl.

Je krijgt binnen 48 uur een antwoord.


Redactie: Nina van de Vinne

0 keer bekeken

Take Care of Your Selfie | Andries Copierstraat 102, Amsterdam |  +31 (0)6 14 06 87 73 | info@takecareofyourselfie.nl

© 2020 Take Care of Your Selfie