Zoeken

Welke self-care rituelen bijdragen in tijden van verandering

Bijgewerkt: 29 nov 2019

De keuze om te gaan ondernemen is voor mij een vorm van self-care, ik heb altijd al gedroomd van de vrijheid, flexibiliteit en avontuur in mijn werk. Mijn droom is werkelijkheid geworden, wat een enorme verandering met zich meebrengt. Door alle nieuwe opties en mogelijkheden kan je jezelf makkelijk verliezen en self-care naar achteren schuiven. Wat ik doe om goed voor mezelf te zorgen en in verbinding te blijven staan met mezelf lees je in dit artikel.


1. Routines

Keuzes maken kost veel energie en heeft impact op mijn wilskracht. Wilskracht die ik hard nodig heb keuzes te (durven) maken en iedere dag op te staan met vertrouwen in mijn idee en missie. Daarom heb ik twee belangrijke routines gecreëerd waardoor ik minder keuzes hoef te maken. De routines zijn gebaseerd op de dingen die ik nodig heb om me goed te voelen en in verbinding te staan met mezelf.

Het aantal uur dat ik slaap en de kwaliteit van slapen is erg belangrijk, ik wil niet continue geprikkeld worden door anderen via social media (eerst contact met mezelf maken voordat ik contact maak met de buitenwereld maak). Daarnaast schrijf ik graag en ben ik erachter gekomen dat dankbaarheid enorm bijdraagt aan hoe ik mijn dag start en eindig.



Hoe zien mijn routines eruit?


Avond routine 22:00 uur: Internet op mijn telefoon gaat uit en ik leg mijn telefoon in de woonkamer aan de lader, laptop of de TV gaan ook uit. 22:05 uur: Wandelen met hond Bobby (zonder telefoon dus) 22:45 uur: Tandenpoetsen en gezicht schoonmaken. 23:45 uur: In bed in mijn dagboek (Five Minute Journal) schrijven en eventueel een boek lezen. Als ik onrustig ben doe ik een meditatie of een bodyscan.

Ochtend routine 07:30 uur: Tandenpoetsen en een glaswater drinken met de nodige vitamines. 07:40 uur: Mediteren of stretchen 08:00 uur: Ontbijtje maken, Bobby eten geven en schrijven in mijn dagboek. 08:30 uur: Douchen (ik eindig tegenwoordig met een ijskoude douche om helemaal wakker te worden, het is een aanrader!). Pas hierna zet ik mijn telefoon weer aan. 09:00 uur: Klaar voor de dag! Meestal ga ik eerst met Bobby wandelen (minstens een uur) en daarna naar een afspraak, of ik neem Bobby mee naar de afspraak en fietsen we via het Vondelpark voor een pitstop zodat zij haar energie kwijt kan.

Alles verschuift als ik een vroege afspraak heb of als ik later naar bed ga. Ik ga meestal één keer per week salsadansen en dan lig ik rond half twee in bed, dan sta ik later op maar houd me wel aan de routine. Afgelopen week ben ik bijna iedere dag na het tandenpoetsen naar een strand in de buurt gereden. Daar doe ik een work-out en neem ik daarna een verfrissende duik. Ik kan daar ook mediteren en neem een smoothie mee als ontbijt. Ik hanteer de 80/20 regel: tachtig procent van de tijd volg ik mijn standaard routines, de andere 20 procent kan ik er vanaf wijken. Zo zorg ik goed voor mezelf en is er voldoende ruimte voor flexibiliteit of een beetje avontuur.

2. Plannen

Ik ben een waterman en alles behalve een planner, ik laat liever alles open en zoek graag het avontuur op. Dit werkt prima behalve dat ik niet zo efficiënt te werk ging. Omdat mijn agenda steeds voller (en chaotischer) werd besloot ik te meer te plannen. Ik deel mijn dagen in op thema zodat ik me dan helemaal kan wijden aan dat onderwerp, dat kan het voorbereiden van een workshop zijn, het schrijven van een artikel of het benaderen van bedrijven waar ik graag zou willen spreken. Iedere avond maak ik een concrete to-do lijst voor de volgende dag zodat ik gefocust te werk kan gaan.

Ik reserveer ook tijd voor mezelf zodat ik dat niet kan vergeten of dat mijn agenda ineens te vol is, dan heb ik tijd om een boek te lezen, een podcast te luisteren, te gaan dansen of een avondje Netflixen.

3. Ontwikkeling en zelfreflectie

Om die oude overtuigingen de baas te blijven en niet te vervallen in oude patronen zorg ik dat ik voldoende mediteer (routine). Daarnaast wil ik wekelijks tijd besteden aan het lezen van een boek, het luisteren van een podcast of een gesprek hebben die mij inspireert (plannen). Tijdens de wandelingen met Bobby heb ik die tijd en ruimte (geen telefoon bij me en in contact met de natuur) waar ik altijd heel bewust word van mijn gedachten. Het dagelijks bewust zijn van je eigen gedachten is enorm belangrijk om daar een shift in te kunnen maken: om negatieve gedachten in te wisselen voor liefdevolle gedachten.


Mijn manieren om goed voor mezelf te zorgen hoeven niet voor jou te werken maar inspireren jou hopelijk wel.

Nu is het jouw beurt!

Of jij ook een grote verandering doormaakt of niet, goed voor jezelf zorgen hoort je allergrootste prioriteit te zijn. Gebruik daarom je eerstvolgende vrije dag om op te schrijven hoe goede self-care er voor jou uitziet, wat je daarvoor nodig hebt en hoe je dit in jouw leven kunt implementeren. Routines maken is sowieso een aanrader dus neem dit mee. Schrijf jouw nieuwe routine(s) op en bereid het eventueel voor als je hier iets voor moet aanschaffen (een fijne wekker bijvoorbeeld zodat je telefoon niet naast je bed hoeft te liggen). Probeer je routine een week uit en beoordeel zelf wat dit jou oplevert.


Laat me weten in de comments welke routines of rituelen jij hebt en wat jou dit oplevert, ik ben heel benieuwd!

50 keer bekeken

Take Care of Your Selfie | Andries Copierstraat 102, Amsterdam |  Tel: +31 (0)6 14 06 87 73 | info@takecareofyourselfie.nl