Zoeken

Waarom je juist nu goed voor je werknemers moet zorgen

Bijgewerkt: mei 18

Het principe -goed voor je werknemers zorgen- is het hart van goed werkgeverschap. Je wilt een plek creëren waar mensen zich betrokken, gewaardeerd, productief en geïnspireerd voelen. Een plek waar iedereen wil werken. Een crisis kan ervoor zorgen dat je andere zaken op nummer één zet. Zonde! Waarom is dit juist hét moment om te (blijven) zorgen en te investeren in jouw werknemers?



Wat voor dienst of product je ook levert, je team is wat je de wereld daadwerkelijk biedt

Zonder mensen bestaat jouw bedrijf niet. Je kunt nog zo’n goed product hebben maar zonder mensen die ze ontwerpen, bouwen, verbeteren, verkopen en bedienen ben je nergens. Verlies de kwaliteit én authenticiteit van jouw service of product niet, door (juist) nu de eerste plek voor jouw werknemers te behouden.


Je werkt aan je lange termijn visie

Middenin een crisis is op de korte termijn in budgetten snijden wellicht een oplossing. Stel jezelf echter de vraag of datzelfde geldt voor de lange termijn: wie wil je zijn als werkgever en hoe uit zich dat? Door nu niet te investeren in je mensen of om dat juist wél te doen? Investeren kan in geld, maar wellicht is tijd meer dan voldoende. Kijk, luister en observeer waar de mensen behoeften aan hebben. Wees creatief en vervul de behoeften.


HR is je interne PR [1]

Een prachtige uitspraak van ondernemer Marnix Geus. “Los van de administratieve processen gaat HR met name om de menselijke kant. Om het kweken van ambassadeurs voor jouw gedachtengoed, waarden, cultuur, missie en visie. Het gaat om betrokken blijven, persoonlijke aandacht geven, vragen stellen, luisteren, het serieus nemen.” Niet alleen in tijden van voorspoed maar juist nu!


Lees ook: Vijf tools om jouw werknemers te ondersteunen zonder budget


Je behoudt je geloofwaardigheid

Als jouw waarden uit betrokkenheid, openheid en vertrouwen bestaan en je dit nu niet laat zien, verlies je aan geloofwaardigheid. Zo kun je na de crisis opnieuw beginnen met het opbouwen van jouw waarden en dat kost meer dan wanneer je dat nu laat zien. Blijf werken volgens jullie waarden en lange termijn visie.


Mensen die zich goed voelen zijn creatiever en effectiever [2]

Om dit te bereiken moeten jouw mensen zich weer goed gaan voelen. Dit is precies waar je als werkgever een extreem belangrijke rol speelt. Ondanks dat je situaties thuis niet kunt beïnvloeden kun je als werkgever een grote bijdrage leveren aan het geluk van jouw mensen, ook in een crisis. Help en ondersteun (of besteed dit deels uit) en maak gebruik van de effectiviteit en creativiteit. Laat daardoor de onderneming meegroeien.


Er zijn tal van manieren om jouw mensen op één te zetten, hoe doe jij dat?


Wil je jouw team trakteren op een inspirerende workshop? Klik hier voor de opties.

[1] M. Geus - Mensenhandel [2] Social Market Foundation

0 keer bekeken

Take Care of Your Selfie | Andries Copierstraat 102, Amsterdam |  +31 (0)6 14 06 87 73 | info@takecareofyourselfie.nl

© 2020 Take Care of Your Selfie