Zoeken

Vijf tips voor leidinggevenden: wat je kunt doen voor een gestreste, vermoeide werknemer

Bijgewerkt: jul 12

Uit cijfers van TNO blijkt dat zestien procent van de werknemers tussen 15 en 75 jaar oud (ruim 1,3 miljoen werknemers!) te kampen hebben met klachten als vermoeidheid, stress en slaapproblemen. Een kwart van de werknemers schrijft hun gezondheidsklachten hoofdzakelijk of deels toe aan werk. Als leidinggevende draag je verantwoordelijkheid voor het welzijn van jouw teamleden. Omdat ik mij kan voorstellen dat het lastig is om je in te leven in een werknemer met stress en vermoeidheidsklachten als je het zelf niet hebt ervaren, deel ik een aantal tips:

Bouw aan een goede relatie met je medewerker(s)

Dit is natuurlijk een tip die je vanaf het begin hoort toe te passen en niet als het te laat is, maar ik neem deze tip wel mee in het lijstje. Ik geloof niet dat ik het belang van een goede relatie met je medewerkers hoef uit te leggen. Binnen een goede relatie kun je alles bespreken, mag je je kwetsbaar opstellen, kun je eerlijk zijn en kun jij als leidinggevende het snel opmerken als het niet zo goed met iemand gaat.


Creëer vertrouwen

Een veel gehoorde reactie van medewerkers met vermoeidheidsklachten is dat zij bang zijn voor eventuele gevolgen. Als dit heerst binnen jouw organisatie of afdeling staan jullie voor een grote uitdaging. Zonder vertrouwen kun je het eigenlijk wel vergeten. Voor inspiratie op dit vlak verwijs ik graag naar het boek ‘Start With Why’ en de talks van Simon Sinek. Ik wil het belang van vertrouwen wel graag benadrukken in deze specifieke situatie.


Als je het vermoeden hebt dat het niet zo goed gaat met jouw medewerker, ga dan snel met elkaar in gesprek. Creëer dat vertrouwen en zorg dat de medewerker zich veilig voelt om zich te uiten (dit hangt natuurlijk nauw samen met de relatie die je samen hebt opgebouwd). Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, ook omdat dit per persoon kan verschillen. Toch denk ik dat vragen of iemand zich vrij voelt om zich te uiten kan helpen en jij al een hoop uit het antwoord kunt halen. Je kunt benoemen dat het gesprek tussen jullie blijft tenzij de medewerker wenst dat er actie wordt ondernomen. Geef tevens aan dat het welzijn van de medewerker voor jou het allerbelangrijkste is. Jij hebt zelf vast genoeg andere suggesties om dat vertrouwen te creëren!

Lees ook:

Vijf tools om jouw werknemers te ondersteunen zonder budget

Geef vrijheid

Vraag waar de medewerker op dat moment behoefte aan heeft en bied dat ook. De medewerker zal misschien voorzichtig om een dag vrij vragen, je mag gerust vrijgevig zijn en diegene een week bij laten komen. Er speelt blijkbaar veel en de medewerker dient ervoor te zorgen dat zijn energielevel wordt opgekrikt. We raken niet perse moe door gebeurtenissen op werk of in ons privéleven, we raken moe omdat we onszelf niet meer opladen. Een telefoon met een lege batterij leg je aan de oplader, zorg dat jouw medewerker dit ook doet. Bied hem of haar in ieder geval de ruimte om te rusten of juist leuke dingen te doen. Vertrouw erop dat jouw medewerker deze vrijheid goed benut en de dingen gaat doen die hem of haar helpen om op te laden. Ga na deze periode weer met elkaar in gesprek om te kijken hoe het gaat en bepaal samen de vervolgstappen.


Schakel hulp in

Ben jij een manager die het moeilijk vindt om over emoties te praten? Heb je geen goede relatie met je medewerkers? Of kun je jezelf helemaal niet inleven in de vermoeide of gestreste medewerker? Schakel dan hulp in. Er zijn meestal voldoende mensen in een organisatie die deze medewerker wel kunnen helpen. Indien dat niet het geval is of de werknemer aangeeft zich daar niet prettig bij te voelen, zoek dan iemand van buiten de organisatie. Wellicht zijn er coaches verbonden aan jouw organisatie. Je kunt ook vragen waar de medewerker behoefte aan heeft en diegene zelf een keuze laten maken. Het is ongelofelijk fijn om zelf iemand te kiezen waar je een klik mee hebt en om iemand te hebben die je kunt vertrouwen.


Laat de controle los

Je hebt de uitkomst van de meeste situaties niet onder controle. Probeer de controle los te laten en te vertrouwen op een goede uitkomst. Geef jouw werknemer daarin het vertrouwen. Ik heb gemerkt hoeveel werknemers worden gewantrouwd en in 99% van de gevallen is dit onjuist. De werknemer baalt net zo erg (waarschijnlijk zelfs meer) van deze situatie als jij en voelt zich schuldig dat hij of zij niet kan werken. In plaats van de situatie te controleren kun je die beter een beetje loslaten. Vertrouw je medewerker en zijn of haar behoeften. Er is genoeg beleid en regels om de controle niet volledig te verliezen.


Ps. zorg te allen tijde dat jij goed voor jezelf zorgt zodat jij voor anderen kunt zorgen!


Wil je meer weten en aan de slag met stress binnen jouw bedrijf? Investeer in het programma: Let’s talk about stress, baby! voor personeel én management. Klik hier voor meer informatie.


Redactie: Daphne Schaufeli

227 keer bekeken

Take Care of Your Selfie | Andries Copierstraat 102, Amsterdam |  Tel: +31 (0)6 14 06 87 73 | info@takecareofyourselfie.nl