Zoeken

Vijf tips om goed voor jezelf te zorgen tijdens een break-up


Een break-up is een intensieve en lastige periode. Er is geen beter moment om goed voor jezelf te zorgen dan tijdens een break-up. In al het verdriet kom je jezelf enorm tegen en heb je een hoop emoties te verwerken. Je weet dat deze pijn niet aanhoudt, maar voor nu voel je je niets waard. Aan wijsheden als “tijd heel alle wonden” heb je nu even niets. Met deze vijf tips kun je wel aan de slag:

Accepteer en geef ruimte aan je emoties

Een break-up is geen makkie en komt met een hoop gevoelens, gevoelens die je liever niet hebt. Het is veel fijner om je goed te voelen. Vechten tegen het hebben van je emoties zal het verwerkingsproces niet ondersteunen. Voel alle emoties die je hebt, ga er doorheen, accepteer dat ze er zijn. Huil als je moet huilen, sla op een kussen als je frustratie kwijt wilt of schreeuw alles er lekker uit. Doe wat jij nodig hebt om jouw emoties de ruimte te geven.

Blijf niet in je emoties hangen

Alhoewel het belangrijk is om ruimte te geven aan je emoties en ze te accepteren, is het niet de bedoeling dat je erin blijft hangen. Zorg dat je jezelf niet gaat identificeren met je emoties. Je bent niet verdrietig, boos en gekwetst, je voelt je verdrietig, boos en gekwetst. Wees je bewust van dit verschil. Zodra je je emoties de ruimte hebt gegeven, kun je ze makkelijker loslaten. Ze na je halfuurtje (of hoelang je nodig hebt) de knop om en ga iets doen. Kom in beweging, doe iets waar je blij van wordt. Zodra de emoties weer opkomen, volg je het ritueel opnieuw. De intensiteit zal met de tijd afnemen.


Doe leuke dingen

Het verwerken van emotionele uitdagingen kost bergen met energie. Zorg er dus voor dat je je energieniveau ook weer aanvult. Jij weet als geen ander wat jou energie geeft, ook al heb je er op dat moment misschien geen zin in. Ken je het gevoel dat je geen zin hebt om te sporten en toch volledig opgeladen thuis komt? Kijk voor jezelf wat jou energie geeft en ga erop uit, ook al heb je niet mega veel zin!


Stel grenzen

Voel waar jij wel en niet behoefte aan hebt. Je mag op dit moment geheel voor jezelf kiezen en je verantwoordelijkheid voor het welzijn van je ex-partner loslaten. Jij bepaalt zelf of je je ex-partner wilt blijven zien en spreken en in welke frequentie. Als je ex-partner niets meer laat horen, stel dan jouw grenzen door het voor jezelf af te sluiten. Schrijf hem of haar een afscheidsbrief, je hoeft deze niet per se te sturen, je doet dit voor jezelf. Het is mooi als je je in het afscheid focust op hetgeen waar je nu om rouwt: de mooie momenten. We hebben niet alles in de hand, maar je hebt altijd een keuze hoe jij reageert in situaties en hoever jij iets wel of niet laat escaleren.


Mediteer

Verschillende onderzoeken bewijzen dat meditatie o.a. stress verlaagt, deprimerende gedachten reduceert en angst vermindert. Meditatie brengt je in het hier en nu, niet in het verleden met je ex-partner of in de angst om geen toekomstige partner te vinden. Je kunt hier enorme steun aan hebben door dagelijks te mediteren en je te focussen op ‘the present’.

46 keer bekeken

Take Care of Your Selfie | Andries Copierstraat 102, Amsterdam |  +31 (0)6 14 06 87 73 | info@takecareofyourselfie.nl