Contact

Andries Copierstraat 102

1061SE Amsterdam

​​

Tel: 06 14 06 87 73

 

info@takecareofyourselfie.nl

KvK 74546627

  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
  • LinkedIn - Black Circle
  • Black Spotify Icon
  • Anouk Schaap

Vier tips om stress op de werkvloer aan te pakken

Bijgewerkt: feb 24

Het is een veelbesproken onderwerp, stress. Langdurige stress kan leiden tot een burn-out, beroepsziekte nummer één. Een grote zorg voor iedere onderneming. Wat kun je als werkgever doen tegen stress?



Maak het onderwerp bespreekbaar

Het lijkt erop dat ‘druk zijn’ in onze maatschappij hot en geaccepteerd is. Er wordt echter niet gesproken over het feit dat daar veel stress bij komt kijken. Als er binnen jouw organisatie een taboe heerst op het onderwerp stress, zal iemand die veel stress ervaart, zich waarschijnlijk niet vrij voelen om dit te delen. Het kunnen delen en (gehoord worden) van een probleem is een eerste stap in de verwerking ervan. Daarnaast kun jij als werkgever sneller ingrijpen als het stresslevel bij iemand oploopt.


Stimuleer regelmatige (kwalitatieve) pauzes

De mobiele telefoon wordt dagelijks minstens één keer opgeladen. De mens heeft dat ook nodig. Stimuleer jouw medewerkers om regelmatig pauzes te plannen. Pauze houden betekent niet Instagram of Facebook te controleren op nieuwe berichten, dat houdt het brein nog steeds aan het werk en is dus geen echte pauze. Stimuleer korte wandelingen of richt ruimtes in waar medewerkers helemaal niets kunnen doen (en mobiele telefoons niet welkom zijn).


Geen mailverkeer na werktijden

Door de hedendaagse techniek is het mogelijk om altijd bereikbaar te zijn. Dit kan voor de werkgever prettig zijn, het is voor de medewerker echter een enorme stressor. Als je de mogelijkheid hebt om mailverkeer niet mogelijk te maken na werktijden, doe dit dan. Hetzelfde voor degene die op vakantie zijn. Zo heeft de medewerker daadwerkelijk rust in zijn of haar vrije tijd.


Schaf lunchmeetings af

Het klinkt erg efficiënt: lunchen en overleggen op hetzelfde moment. Het stimuleert echter dat de medewerker geen pauze heeft, zich niet oplaadt en nauwelijks energie en aandacht heeft voor de meeting. Je kunt veel beter een meeting plannen met een afsluitende lunch, dit werkt juist ontspannend en zorgt voor verbinding onderling.


Het implementeren van deze vier opties is een mooie start in de strijd tegen stress. Wil je meer weten en aan de slag met stress binnen jouw bedrijf? Investeer in het programma: Let’s talk about stress, baby! voor personeel én management. Klik hier voor meer informatie.

6 keer bekeken