Zoeken

Tips om een burn-out van thuiswerken te voorkomen

Bijgewerkt: jun 11

Het Corona-virus heeft ervoor gezorgd dat we massaal thuiswerken. Deze nieuwe situatie kan voor extra onrust en stress zorgen. Voorkom dat stress oploopt bij jou medewerkers door deze preventie-tips te delen in je organisatie.


Structuur

Normaal gesproken heb je duidelijke structuur in je dag: douchen, aankleden, ontbijten, misschien heb je kinderen en breng je die naar school en dan ga je zelf naar je werk. Dat die structuur nu ontbreekt, hoeft niet te betekenen dat je geen structuur kan aanbrengen in de nieuwe situatie. Je kan je dag optimaliseren door onderstaande tips te hanteren:

  1. Douche, trek kleren aan en ontbijt. Blijf niet de hele dag ongewassen in je pyjama zitten. Je brein associeert dat namelijk met rust en slaap, dat maakt het moeilijk om in de juiste werkmodus te komen.

  2. De tijd die je normaal gesproken kwijt bent aan reistijd, zou je nu kunnen gebruiken voor een wandeling. Zo start je elke ochtend fris je werkdag. Ben je klaar met je werk, dan zou je de werkdag ook weer kunnen afsluiten met een wandeling.

  3. Ruim na elke werkdag je werkplek op zodat je de rest van je vrije uren niet meer geassocieerd wordt met je werk.

Planning maken

Nu je een tijdje vanuit huis hebt gewerkt, weet je inmiddels met welke externe factoren je rekening moet houden en op welk moment van de dag je het meest productief bent. Als je dit nog niet weet kun je je werkdagen evalueren. Houd het bij in een boekje en maak op basis van deze informatie een dagplanning. Stem je planning af met eventuele huisgenoten en maak afspraken wie er wanneer belt.


Plan ook jouw oplaadmomenten in! De onrust van de afgelopen weken vergt veel energie, dus het is belangrijk dat je voldoende oplaadt. Dit kan een wandeling zijn, een dansje in de woonkamer of een nieuw recept uitproberen.


Lees ook: Waarom je juist nu goed voor je medewerkers moet zorgen


Ontdek en stel grenzen

Deel met je collega's of met je leidinggevende als je je niet goed voelt, zowel fysiek als mentaal. Als nuchtere Nederlander ben je waarschijnlijk snel geneigd om je emoties te negeren. Probeer er daarom (juist nu) aandacht aan te geven, maak het bespreekbaar. De afstand maakt het lastiger voor jouw leidinggevende om in te schatten hoe jij je voelt. Neem hierin zelf de lead.


Train het aangeven van grenzen. Stel je zelf op een aantal vaste momenten op de dag de vraag: ‘Hoe voel ik me nu?’ en ‘Wat heb ik op dit moment nodig?’ Luister naar je lichaam en maak er tijd en aandacht voor vrij.


Slapen voldoende

Slaap is de diepste vorm van meditatie aldus Buddha. In tijden van stress en onzekerheid is het van groot belang om voldoende te slapen en te herstellen. Mogelijk heb je meer slaap nodig dan normaal. Maak van slaap jouw grootste prioriteit.


Drie tips voor een goede nachtrust:

  1. Creëer een avondroutine waardoor je lichaam zich klaarmaakt voor de nacht. Maak bijvoorbeeld een wandeling, neem een warm bad, mediteer of lees een boek.

  2. Zorg voor een schone, opgeruimde en goed geventileerde slaapkamer.

  3. Leg anderhalf uur voordat je gaat slapen je mobiele apparatuur weg. Het blauwe licht van je telefoon, laptop of tablet geeft je lichaam een signaal dat het dag is, in plaats van nacht.

Blijf persoonlijk betrokken bij je werknemers en bied preventief ondersteuning aan.


Wil je jouw team trakteren op een inspirerende workshop? Klik hier voor de opties.

39 keer bekeken

Take Care of Your Selfie | Andries Copierstraat 102, Amsterdam |  Tel: +31 (0)6 14 06 87 73 | info@takecareofyourselfie.nl