Tips voor jouw werknemers om een burn-out van thuiswerken te voorkomen

Bijgewerkt: mei 18

Als je samen op kantoor bent is het gemakkelijker om de vinger aan de pols te houden. Door de verplichte fysieke afstand is er ook een emotionele afstand ontstaan. Thuiswerken kan voor onrust en stress zorgen. Voorkom dat stress verder oploopt en deel deze preventieve tips binnen jouw organisatie.



Stap bewust in je rol

Ons lichaam en geest maken zich klaar voor een werkdag op het moment dat je naar je werk reist. Dat die reis momenteel ontbreekt, hoeft niet te betekenen dat je je niet kunt klaarmaken voor een nieuwe werkdag, zowel geestelijk als lichamelijk. Je kan je werkdag optimaal starten door onderstaande tips te hanteren:

  1. Trek kleding aan die je normaal ook aan zou trekken als je naar je werk gaat. Blijf niet de hele dag in je pyjama zitten. Je brein associeert een pyjama namelijk met rust en slaap. Zolang jij in je pyjama blijft zitten, kom jij niet in de werk-modus.

  2. Ruim na elke werkdag je werkplek op en neem voordat je werkdag start een wandeling. Als je weer thuiskomt, start je werkdag.

Plan je dag (en stem deze eventueel af met je gezin/ partner)

Nu je een tijdje vanuit huis hebt gewerkt, weet je inmiddels met welke externe factoren je rekening moet houden en op welk moment van de dag je het meest productief bent. Als je dit nog niet weet kun je je werkdagen evalueren. Houd het bij in een boekje en maak op basis van deze informatie een dagplanning. Stem je planning af met eventuele huisgenoten en maak afspraken wie er wanneer belt.


Plan ook jouw oplaadmomenten in! De onrust van de afgelopen weken vergt veel energie, dus het is belangrijk dat je voldoende oplaadt. Dit kan een wandeling zijn, een dansje in de woonkamer of een nieuw recept uitproberen.


Lees ook: Waarom je juist nu goed voor je medewerkers moet zorgen


Ontdek en stel grenzen

Deel met je collega's of met je leidinggevende als je je niet goed voelt, zowel fysiek als mentaal. Als nuchtere Nederlander ben je waarschijnlijk snel geneigd om je emoties te negeren. Probeer er daarom (juist nu) aandacht aan te geven, maak het bespreekbaar. De afstand maakt het lastiger voor jouw leidinggevende om in te schatten hoe jij je voelt. Neem hierin zelf de lead.


Train het aangeven van grenzen. Stel je zelf op een aantal vaste momenten op de dag de vraag: ‘Hoe voel ik me nu?’ en ‘Wat heb ik op dit moment nodig?’ Luister naar je lichaam en maak er tijd en aandacht voor vrij.


Slapen voldoende

Slaap is de diepste vorm van meditatie aldus Buddha. In tijden van stress en onzekerheid is het van groot belang om voldoende te slapen en te herstellen. Mogelijk heb je meer slaap nodig dan normaal. Maak van slaap jouw grootste prioriteit.


Drie tips voor een goede nachtrust:

  1. Creëer een avondroutine waardoor je lichaam zich klaarmaakt voor de nacht. Maak bijvoorbeeld een wandeling, neem een warm bad, mediteer of lees een boek.

  2. Zorg voor een schone, opgeruimde en goed geventileerde slaapkamer.

  3. Leg anderhalf uur voordat je gaat slapen je mobiele apparatuur weg. Het blauwe licht van je telefoon, laptop of tablet geeft je lichaam een signaal dat het dag is, in plaats van nacht.

Blijf persoonlijk betrokken bij je werknemers en bied preventief ondersteuning aan.


Wil je jouw team trakteren op een inspirerende workshop? Klik hier voor de opties.

32 keer bekeken
contact​

Take Care of Your Selfie

Andries Copierstraat 102

1061SE Amsterdam

​​Tel: 06 14 06 87 73

 

info@takecareofyourselfie.nl

KvK 74546627

VAT NL002050329B04

  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
  • LinkedIn - Black Circle
  • Black Spotify Icon