Zoeken

Vier tips om stress op de werkvloer te verminderen

Bijgewerkt: jul 12

Stress is onvermijdbaar, we hebben het allemaal en dat is niet erg (het is in beperkte mate zelf goed voor je!). Langdurige stress is echter erg ongezond en kan vervelende consequenties hebben, zoals een burn-out. Uitval door burn-out is een zorg voor ieder bedrijf. Wat kun jij als werkgever doen om stress op de werkvloer te verminderen?


© Unsplash

Maak het onderwerp bespreekbaar

Het lijkt erop dat ‘druk zijn’ in onze maatschappij hot en geaccepteerd is. Er wordt echter niet gesproken over het feit dat daar veel stress bij komt kijken. Als er binnen jouw organisatie een taboe heerst op het onderwerp stress, zal iemand die veel stress ervaart, zich waarschijnlijk niet vrij voelen om dit te delen. Het kunnen delen van emoties en stress en (gehoord worden) is een eerste stap in de verwerking ervan. Daarnaast kun jij als werkgever sneller ingrijpen als je op de hoogte bent van wat er bij jouw werknemers speelt.


Stimuleer regelmatige en kwalitatieve pauzes

Net zoals we onze mobiele telefoon dagelijks opladen moeten jouw werknemers (en jijzelf) ook opgeladen worden. Stimuleer de werknemers om regelmatig pauzes te plannen en op die momenten echt te ontspannen. Inspireer door zelf regelmatig te wandelen (juist wanneer mensen vanuit huis werken) of richt ruimtes in waar medewerkers komen om te rusten (mobiele telefoons zijn in die ruimte niet welkom). Een pauze levert pas iets op als er echt niets wordt gedaan. Als mensen alsnog het nieuws lezen of sociale media controleren op nieuwe berichten is dit geen ontspanning: het houdt het brein nog steeds aan het werk en is er geen sprake van rust.

Lees ook:

Vijf tips voor leidinggevenden: wat je kunt doen voor een gestreste, vermoeide werknemer

Geen mailverkeer na kantooruren

Door de hedendaagse techniek is het mogelijk om altijd bereikbaar te zijn. Zeker nu werknemers meer vanuit huis werken is de scheiding tussen werk en privé steeds lastiger te maken. Werknemers die altijd bereikbaar zijn is voor de werkgever wellicht fijn, het is voor de medewerker een enorme stressor. Als je de mogelijkheid hebt om mailverkeer stop te zetten na werktijd, doe dit dan. Hetzelfde geldt voor werknemers die op vakantie zijn: zo heeft de werknemer daadwerkelijk rust in zijn of haar vrije tijd.


Schaf lunchmeetings af

Het klinkt erg efficiënt: lunchen en overleggen op hetzelfde moment. Het zorgt er echter voor de dat medewerkers geen paurze heeft, zich niet oplaadt en nauwelijks energie en aandacht heeft voor de meeting. Je kunt veel beter een meeting plannen met een afsluitende lunch, dit werkt juist ontspannend en zorgt voor verbinding onderling. Werken jouw werknemers vanuit huis? Plan dan geen meetings rond de lunchtijd en stimuleer ze om tijdens de lunchpauze naar buiten te gaan.


Het implementeren van deze vier opties is een mooie start in de strijd tegen stress. Wil je meer weten en aan de slag met stress binnen jouw bedrijf? Investeer in het programma: Let’s talk about stress, baby! voor personeel én management. Klik hier voor ons zakelijke aanbod.

0 keer bekeken

Take Care of Your Selfie | Andries Copierstraat 102, Amsterdam |  +31 (0)6 14 06 87 73 | info@takecareofyourselfie.nl

© 2020 Take Care of Your Selfie