Zoeken

Vier tips om zaken minder persoonlijk op te vatten

Bijgewerkt: sep 11

Stel je eens voor, je vaart samen met een goede vriend in een boot op een meer. Het is heerlijk weer en je geniet met volle teugen. Jullie hebben lekkere broodjes meegenomen, waarvan je net een hap wilt nemen. Totdat je ineens keihard in de flank geraakt wordt door een andere boot. De boot kantelt en je valt in het water. Jij nat, vriend nat, broodjes nat, de hele dag is verpest. In je ooghoeken zie je nog net de bestuurder van de andere boot gniffelend wegvaren. Wat is je reactie? Waarschijnlijk zul je op zijn minst ontzettend boos zijn! Hoe je dit soort voorvallen minder persoonlijk op kunt vatten lees je in dit blog.


© Quang Nguyen Vinh

Stel je nu het volgende voor. Je vaart weer met dezelfde boot, met dezelfde vriend op hetzelfde meer. Lekker weer, lekkere broodjes, life is good. Totdat je ineens wéér geraakt wordt, en daar gaat de boot wéér om. Maar dit keer ben je niet door een andere boot geraakt, maar door een boomstam. Wat is nu je reactie? Geïrriteerd misschien, verdrietig dat je uitje in het water is gevallen? Maar echt woest op een boomstam? Dat waarschijnlijk niet.

Nadelen persoonlijk opvatten situaties

Dit verhaal van de oud Chinese filosoof Chuang Tzu laat zien wat het persoonlijk opnemen van situaties met je kan doen. Het zorgt voor veel extra negatieve emoties, bovenop de negatieve gevoelens die er al zijn door een vervelende situatie. Als jij snel denkt dat mensen het op jou gemunt hebben, kan dit er ook voor zorgen dat je gemakkelijk conflicten hebt met anderen. Een focus op jezelf zal er bovendien toe leiden dat het moeilijker wordt om compassie te tonen aan je medemens. Je ziet immers minder goed wat beweegredenen van anderen kunnen zijn. We kunnen onszelf dus veel pijn besparen door zaken minder persoonlijk op te vatten.

Maar hoe doe je dit? Hieronder vier tips om je op weg te helpen.

  1. Mensen zijn vaak niet zo druk bezig met jou, als jij denkt. De meeste situaties waarin een persoon jou iets aandoet, zijn te vergelijken met het verhaal van de boomstam. Mensen staan 's ochtend over het algemeen niet op met het voornemen om anderen iets aan te doen. De meeste mensen zijn namelijk vooral druk bezig met hun eigen leven. Zij spelen hierin zélf de hoofdrol. Anderen zijn figuranten en spelen slechts een bescheiden bijrol. Beweegredenen van anderen hebben vaak vooral met zichzelf of met factoren uit het verleden te maken in plaats van met jou.

  2. Wanneer je te maken hebt met boze mensen, verzin dan wat een goede reden kan zijn waarom zij zich zo gedragen. Bijvoorbeeld in het verkeer verleent een automobilist je geen voorrang. Je kunt dan bedenken dat de automobilist op weg is naar het ziekenhuis waar zijn moeder is opgenomen die op sterven ligt. Creëer je eigen werkelijkheid. Achter de waarheid zul je toch niet komen. Maar je zult merken dat dit zorgt voor compassie met je medemens. Daarnaast vermindert het je boosheid.

  3. Wees bewust wanneer je gebeurtenissen interpreteert op een voor jou negatieve manier. Je gedachten zijn slechts gedachten. Het zijn geen feiten. Neem ze niet al te serieus. Je verstand wil je beschermen tegen de negatieve bedoelingen van anderen en gaat daarom vaak van het slechtste uit. Bedank je verstand voor de analyse en visualiseer dat je hem of haar uit de kamer zet.

  4. Leef zo veel mogelijk in het hier en nu. Wanneer je iets doet waar je helemaal in opgaat valt je zelfbesef grotendeels weg. In de flow die je dan ervaart ben je meestal niet bezig hoe anderen over jou denken. Ook in alledaagse activiteiten kun je deze focus op het hier en nu opzoeken. Wat gebeurt er om je heen? Gebruik je zintuigen, voel, ruik, kijk, hoor en geniet van de rijke wereld om je heen.

Dit artikel is geschreven door Marloes Beaard. Zij is onlangs haar eigen praktijk Confident Mind gestart. Marloes behandelt als psycholoog, mensen met problemen rondom zelfvertrouwen. Je kunt hierbij denken aan onzekerheid, laag zelfbeeld, sociale angst (sociale fobie), faalangst en perfectionisme. Voor meer informatie neem gerust contact op met Marloes. Of volg haar op Instagram voor inspiratie over het omgaan met onzekerheid.

Lees ook: Vier nieuwe inzichten die jouw leven mooier maken


27 keer bekeken

Take Care of Your Selfie | Andries Copierstraat 102, Amsterdam |  Tel: +31 (0)6 14 06 87 73 | info@takecareofyourselfie.nl