Zoeken

Waarom je de dag met tijd voor jezelf wilt beginnen (en hoe je dit implementeert)

Bijgewerkt: okt 13

Misschien ben je opgevoed met het idee dat je je dag start met wat er allemaal moet gebeuren. Pas als dat allemaal is gedaan, is het tijd voor ontspanning. Maar tegen de tijd dat je aan jezelf toekomt, ben je te moe om ook maar ergens van te kunnen genieten. Is dit herkenbaar voor jou? Er is een simpele oplossing: start je dag met tijd voor jezelf te nemen.

© Unsplash

Nu zou je kunnen kijken naar waar je in kunt schrappen. Maar ja, dat zijn eigenlijk onmogelijke keuzes want alles is even belangrijk, lijkt het wel. Er is een simpelere oplossing: start je dag met tijd voor jezelf. De dag starten met tijd voor jezelf vraagt wel even een aanpassing in je denken en zal in het begin een beetje gek zijn, maar het levert je ook een hoop op. Al jaren is het boek ‘Miracle Morning’ van de Amerikaanse schrijver Hal Elrod enorm populair. Hij stelt dat je elke dag een uur eerder moet opstaan om in een uur tijd deze zes dingen te doen: schrijven, affirmaties, visualisaties, bewegen, lezen en mediteren. Sta je normaal om 06.00 uur op, dan sta je voortaan elke dag om 05.00 uur op. Het effect van deze zes elementen in één uur is dat je energie, humeur en het lekkere gevoel omhoog schiet. Dit gevoel neem je mee in de dag die komen gaat, waardoor je veel meer bestand bent tegen stress en tegenslag. Daarnaast ben ook een leukere collega, partner, moeder of vader.

Waarom zou je (nog) vroeger opstaan?

De dag starten met rust, ontspanning en plezier zorgt voor:

  • Minder stress

  • Meer energie

  • Meer plezier

  • Lekkerder in je vel zitten

  • En je bent vrolijker

Hoe begin je met jouw nieuwe ochtendroutine? Hier zijn vier tips om te starten:

  1. Ontdek welke manier voor jou werkt Je hoeft natuurlijk niet per se om 05.00 uur op te staan, of al die zes elementen uit het boek in een uur te ‘proppen’. Sommige mensen vinden het fantastisch op deze manier, anderen krijgen juist weer stress omdat je alles maar tien minuten doet dus de hele tijd op de klok zit te kijken. Je kunt zelf ook een mix maken van deze elementen en activiteiten waar je van geniet. Alles waar je van ontspant en geniet is goed.

  2. Maak een lijst van geniet-dingen Schrijf op waar je allemaal van geniet. Denk niet meteen aan grote dingen als weekendjes weg en vakanties. Het gaat juist om de kleine dingen, zoals: Een kopje koffie drinken op je balkon of in je tuin Muziek luisteren Languit op de bank liggen en een boek lezen Hardlopen, fitness, yoga of een andere vorm van sport Buiten wandelen in de natuur Gewoon even met aandacht niks doen Denk ook aan hobby’s waar je plezier aan beleeft Opschrijven waar je vandaag allemaal dankbaar voor bent

  3. Begin klein en bouw het uit Krijg je al stress van het idee van een uur eerder opstaan? Begin dan eens met tien minuten eerder opstaan. Besteed deze tien minuten dan echt aan jezelf met iets dat je écht fijn vindt om te doen. Op Instagram scrollen, je e-mail lezen of appjes beantwoorden valt daar niet onder. Het gaat er juist om dat je je hoofd leegmaakt en ontspanning voelt. Kies iets uit jouw eigen genietlijst.

  4. Het is oké! Het is oké om tijd te nemen voor jezelf. Het is ook helemaal oké om dit aan het begin van de dag te doen. Vooral vrouwen hebben hier veel moeite mee. Ze voelen zich snel schuldig als ze tijd voor zichzelf nemen. Het kan helpen om een mooi kaartje te maken met affirmaties en die op je nachtkastje te leggen, zodat je ’s avonds voor het slapen deze kunt lezen, en de volgende ochtend ook. Een affirmatie kan zijn Het is oké om tijd te nemen voor mezelf Het is oké om de dag te starten met tijd voor mezelf Ik zorg goed voor mezelf Door goed te zorgen voor mezelf, kan ik beter voor anderen zorgen ◦ Je kunt natuurlijk ook je eigen affirmaties verzinnen

Wordt starten met tijd voor jezelf jouw nieuwe ochtendroutine?

Dit artikel is geschreven door Maren Spanjer. Maren is productiviteitscoach voor vrouwelijke ondernemers die last hebben van uitstelgedrag vanuit twijfel en onzekerheid. De twijfel ‘ben ik wel goed genoeg’ en ‘wie zit er op mij en mijn aanbod te wachten’ maakt dat je de belangrijke dingen uitstelt. Door 1-op-1 coaching gaat zij samen met jou op zoek naar de reden van je uitstelgedrag zodat je jezelf en je succes niet meer tegenhoudt. Ondernemen blijft jouw business en jouw regels, waarbij productiviteit de basis is voor succes.

80 keer bekeken

Take Care of Your Selfie | Andries Copierstraat 102, Amsterdam |  Tel: +31 (0)6 14 06 87 73 | info@takecareofyourselfie.nl