Zoeken

Piekeren in bed is verleden tijd met dit stappenplan

Je kent het vast wel: je hoofd maakt overuren als je ’s avonds in bed ligt. Je wilt eigenlijk zo snel mogelijk in slaap vallen na een drukke dag, maar je bent aan het piekeren en kan er maar niet mee stoppen. Soms gaat het over hele belangrijke dingen, maar soms zijn ze echt niet de moeite waard. Ben je tijdens het piekeren in bed ooit tot een goede oplossing van het probleem gekomen? Waarschijnlijk niet. Dat is toch zonde van je tijd én nachtrust? Piekeren zou best nuttig kunnen zijn, als je het goed toepast. In dit artikel leren we je hoe je nuttig kan piekeren en zo een betere nachtrust- en minder stress ervaart.

© Aaricia Varanda

Stap 1

Koop een leuk schriftje en noem dit vanaf nu je ‘piekerschrift’. Jouw piekerschrift is een persoonlijk dagboekje, speciaal om in te piekeren. Zorg voor een leuk schriftje met een fijne pen, dat werkt altijd motiverend!


Stap 2

Bepaal voor jezelf een piekermoment. Tijdens het piekermoment mag je onbeperkt piekeren. Houd tien minuten per dag aan (gebruik de stopwatch op je telefoon om de tijd in de gaten te houden) en houd je aan de volgende regels:

  1. Deze ‘piekertijd’ mag absoluut niet in bed zijn. Kies een moment op de dag dat je niet wordt afgeleid. Een goede piekertijd is vaak het moment dat je net terugkomt uit je werk. Je kan de dag even van je afschrijven en de avond gebruiken om te ontspannen. Heb je kinderen? Kies dan een moment dat de kinderen op bed liggen of niet thuis zijn.

  2. Je mag niet piekeren als het geen piekertijd is! Lig je dus in bed en betrap je jezelf op piekeren? Probeer het dan van je af te zetten en te bedenken: morgen mag ik in mijn piekertijd piekeren, nu kom ik toch niet tot oplossingen.

  3. Leg je mobiel weg tijdens het piekermoment. Afleiding kan je absoluut niet gebruiken.


Stap 3

Nu weet je dus wanneer je mag piekeren. Maar hoe zorg je dat je dan nuttig piekert en dus tot een oplossing komt voor hetgeen waar je over piekert? Tijdens je piekertijd pak je je piekerschrift, ga je zitten met een kopje thee of koffie en schrijf je 3 dingen op:

  1. Waarover pieker je?

  2. Is hetgeen waarover je piekert op te lossen?

  3. Zo ja: ga actief te werk. Schrijf op hoe je tot een oplossing kan komen en wat de tussenliggende stappen zijn. Wanneer moet je wat doen om je probleem op te lossen?

Is hetgeen waarover je piekert niet op te lossen en ligt het buiten je macht? Schrijf op wat je op zo’n moment kan doen om het piekeren en de stress tegen te gaan. Denk bijvoorbeeld aan afleiding zoeken: Netflix kijken of een wandeling maken. Ook kan je erover praten met anderen en je emotie uiten, dit werkt vaak al zeer verhelderend. Soms helpt het ook al, als je jezelf leert gerust te stellen. Want als je eerlijk bent is hetgeen waarover je piekert soms helemaal niet zo erg.


Je zal merken dat je met dit piekerstappenplan niet meer wakker ligt in bed en tot nuttige oplossingen kunt komen. In het begin zal het lastig zijn, maar na een tijd raak je gewend aan het feit dat je een vast piekermoment hebt.


Dit artikel is geschreven door Nina Dapper. Nina is leefstijlcoach, gezondheidswetenschapster en internationaal high fashion model. Ze begeleidt vrouwen online in het behalen en behouden van een gezonde en gelukkige leefstijl. De focus ligt op voeding, beweging, stress, slaap, ontspanning en gedrag. Heb jij interesse in het krijgen van een gezonde leefstijl? Bekijk dan hier Nina’s online aanbod. Volg haar op Instagram voor veel gezonde inspiratie!

68 keer bekeken

Take Care of Your Selfie | Andries Copierstraat 102, Amsterdam |  Tel: +31 (0)6 14 06 87 73 | info@takecareofyourselfie.nl