Zoeken

Vijf redenen waarom social media voor een burn-out kunnen zorgen

Bijgewerkt: sep 14

Kunnen social media een trigger zijn tot een burn-out? Ik antwoord luidkeels: “ja”. Social media hebben een grote rol gespeeld in het veroorzaken van mijn burn-out. In dit blog deel ik vijf redenen hoe sociale media bijdragen aan het veroorzaken van een burn-out en hoe je dat kunt voorkomen.

© Lee Rabinovitz

Social media kunnen verslavend werken

Scroll jij vaker door je Instagram of Facebook feed dan je van plan was? Heb je een sterk verlangen gedurende de dag om je telefoon te pakken? Heb je al meerdere malen getracht om je gebruik te minderen of te stoppen? Als je deze vragen met "ja" hebt beantwoord ben je behoorlijk verslaafd. Waarschijnlijk wist je dat wel. Het goede nieuws is, het is niet jouw schuld. Applicaties zijn zo gebouwd om je verslaafd te maken. Hoe meer gebruik, hoe meer informatie, hoe meer adverteerders, hoe meer omzet. Allerlei foefjes zorgen ervoor dat jij social media niet kan negeren. Dit doen ze door o.a. het kleurgebruik of door het illusionaire gevoel van controle te hebben door een refresh button.

Social media kunnen zorgen voor een vergelijkingsstrijd

De hele dag de beste momentjes van je vrienden en mensen die je volgt, kunnen de illusie wekken dat hun leven er altijd zo uit ziet en jij hieraan zou moeten voldoen. Als jij tien keer per dag naar afgetrainde lichamen kijkt, is de kans groot dat je jouw lichaam hiermee vergelijkt als je in de spiegel kijkt. Als jij mode-influencers volgt is de kans groot dat jij jouw geluk zoekt in het kopen van nieuwe kleding. Wees je bewust van je gedrag en gedachten als jij iets wilt aanschaffen of in de spiegel kijkt. Sport niet omdat je je lichaam niet strak genoeg vindt, sport omdat je je er beter door gaat voelen en je dit jouw lichaam gunt.

Je staat altijd ‘aan’

Op de bank al scrollend door Facebook of Instagram is geen rustmoment. Jouw hersenen moeten de informatie verwerken en je komt alles behalve tot rust. Niet alleen dat, het blauwe licht van jouw telefoon geeft je lichaam het signaal dat het dag is. Als je 's avonds nog op je telefoon zit komt je lichaam niet in de rustmodus en zul je tevens moeite krijgen met inslapen. Zorg voor kwalitatieve rustmomenten door echt even niets te doen. Staar uit het raam of doe je ogen even dicht als je onderweg bent met het openbaar vervoer.

Lees ook: Welke self-care rituelen bijdragen in tijden van verandering

Je geniet minder van het moment

Een concert, de eerste stapjes van je kind, een feestje, je vakantie... Er is gaat geen moment voorbij dat niet op social media gedeeld moet worden. Met de telefoon in je hand, klaar voor moment suprême beleef je het moment maar half. Er is niets mis met het vastleggen van bijzondere momenten, vroeger liepen we ook met een camera op zak. Het gaat met name om de tijd die je op social media zit om de foto te plaatsen en te reageren. Dit doen we het liefst in het moment zelf omdat het net lijkt alsof het moment er niet is geweest als we het niet hebben gedeeld op Instagram. Zonde van de beleving! Als je de bijzondere momenten wilt posten, kan dat ook gerust een dag later.

Focus op de buitenwereld

Door alle informatie en beelden ben je je enorm bewust van wat er in de buitenwereld gebeurt en daarop gefocust. Hierdoor kan het lastig zijn om bewust te zijn van wat er in jou afspeelt en hoe jij je voelt. Leg de focus wat vaker op jezelf door even "in te checken". Stel jezelf vragen als: "hoe gaat het met me? Hoe voel ik me vandaag? Waar heb ik behoefte aan?"

De voordelen van sociale media

Waar social media een enorme druk kunnen uitoefenen, heeft het ook een enorm (positief) bereik. Een jaar geleden heb ik met zweet op mijn voorhoofd mijn burn-out verhaal gedeeld. Ik vond het doodeng, maar ook tijd voor verandering. Het bericht dat ik deelde ging viral op LinkedIn en heeft ervoor gezorgd dat ik heel veel mooie mensen heb ontmoet en mogelijkheden aangeboden heb gekregen om mijn verhaal te gaan delen.


Laat social media vooral op de goede manier voor je werken, wees je bewust van je eigen gedrag en jouw gedachten bij het zien van al die mooie plaatjes. Wees daarnaast kieskeurig in wie je volgt. Draagt sociale media bij aan jouw welzijn en zo niet, wat kun je veranderen? Er zijn genoeg inspirerende pagina’s te volgen die juist een bewuste levenswijze stimuleren. Spendeer een maximaal aantal minuten op Instagram en leef jouw leven! En onthoud: je leeft je leven net zo hard als je het niet deelt.


Dit blog is geschreven door Anouk Schaap. Anouk heeft Take Care of Your Selfie in 2019 opgericht met als missie om zoveel mogelijk werkgevers en werknemers te inspireren om geestelijke gezondheid boven alles te stellen.


Redactie: Daphne Schaufeli

340 keer bekeken

Take Care of Your Selfie | Andries Copierstraat 102, Amsterdam |  Tel: +31 (0)6 14 06 87 73 | info@takecareofyourselfie.nl