Zoeken

Kijk op een compassievolle manier naar je behoeftes: in gesprek met Jelma Groen

Jelma is een kei in content creatie en online marketing. Sinds een paar weken ondersteunt Jelma Take Care of Your Selfie met de content, vormgeving en optimalisatie van de website, en hoe! Tijd dat we met Jelma in gesprek gaan over haar view op self-care.


Jelma, was er een moment in jouw leven dat je je besefte dat het belangrijk is om goed voor jezelf te zorgen?

"We groeien bijna allemaal op met het idee dat onze waarde afhangt van hetgeen we doen en bereikt hebben in het leven. Ik dacht ook altijd dat mijn successen, of mijn CV, mij waarde gaven dus ik werkte mij kapot. Er zijn veel momenten in mijn leven geweest waarop ik heel goed doorhad dat ik vroeg of laat zou instorten als ik dat tempo zou aanhouden."


"Ik was onwijs hard voor mijzelf, voor falen was geen ruimte. Maar naar verloop van tijd merkte ik op dat ik veel liever voor mijzelf mocht zijn. Ik wilde onderzoeken hoe ik naast mijn drukke leven, meer ontspanning kon aanbrengen. Zodoende startte ik met yoga en heb ik een mindfulness training gevolgd waar ik leerde omgaan met mijn gedachten en emoties en hoe ik patronen die mij tegenwerkten, kon doorbreken."


Wat houdt self-care voor jou in?

"Self-care implementeer ik op verschillende manieren in mijn leven. Hierbij een aantal punten die voor mij erg belangrijk zijn."

  1. Voeding "Tot een aantal jaren geleden had ik constant heftige buikpijn en in tijden van stress werd dit alleen maar erger. Ik lag bijna dagelijks dubbelgevouwen van de pijn op bed en mijn darmflora was een zooitje. Ik bezocht een MDL-arts en hij vertelde mij dat ik een zware vorm van PDS (prikkelbare darm syndroom) had." "Je buik is in feite je tweede brein en je darmen kunnen je geestelijke gezondheid beïnvloeden. Omdat ik elke dag veel pijn had ben ik mij gaan verdiepen in het effect van voeding op je lichaam en geest. Daarnaast ben ik aan de slag gegaan met een diëtiste die gespecialiseerd is in darmklachten. Ik volgde het pittige FODMAP-dieet en kwam tot de ontdekking dat ik op behoorlijk veel voedingsmiddelen heftig reageer. Zodoende ben ik zo’n drie jaar geleden gestopt met het eten van vlees, twee jaar geleden met het nuttigen van zuivelproducten en sinds acht maanden eet ik 100% plantaardig. Doordat ik mijn voeding zo heb aangepast, én doordat ik elke dag de juiste medicatie slik, zijn mijn darmklachten substantieel verminderd. A happy gut, is a happy mind!"

  2. Sporten "Ik probeer elke week drie à vier keer intensief te sporten. Het is goed voor mijn fysieke welzijn, maar ook voor mijn geest. Door te sporten krijg ik meer energie, ik word er vrolijk van, ik ben minder gestresst en ik krijg er strakkere billen van. Win-win situatie!" "Daarnaast wandel ik elke dag met de hond en pak ik eens per week een Vinyasa of Yin les om te ontspannen. Wandelen doe ik overigens zonder mijn telefoon."

  3. Schrijven "Elke avond voordat ik ga slapen, schrijf ik in mijn witboek (een dagboek waarin je alleen maar positieve dingen opschrijft) een positieve gebeurtenis van die dag op. Ik schrijf op wat er goed gaat, wat ik prettig vind, waar ik trots op ben of wat ik leuk vind die dag. Soms kom ik een mooie quote tegen die ik niet wil vergeten, dan noteer ik die in het witboek. Ik doe dit nu een jaar en heb hierdoor geleerd om positiever in het leven te staan en het kleine te waarderen. Daarnaast is het ook een effectieve tool om een positief zelfbeeld te ontwikkelen."

  4. Massage "Ik boek iedere maand een massage. Dat is goed voor mijn lichaam en geest. Een massage verbetert je bloedcirculatie en de afvoer van afvalstoffen, maar het bevordert ook de aanmaak van serotonine en oxytocine die zorgen voor rust en ontspanning. Het is een ontzettend goede stress-reducer!"

Wat doe je op een dag als je voelt dat je extra goed voor jezelf moet zorgen?

"Op dit soort dagen vind ik het ontzettend belangrijk dat ik op een compassievolle manier naar mijn behoeftes kijk. De ene keer heb ik zin om de hele dag in mijn kloffie op de bank te hangen, een andere keer heb ik juist zin om de natuur in te trekken. Maar de basis is om zoveel mogelijk afstand te nemen van prikkels. Het is heel verleidelijk om op dit soort dagen continue op mijn telefoon te zitten, maar ik kies er bewust voor om hem zoveel mogelijk links te laten liggen. Die appjes en telefoontjes komen de volgende dag wel weer."


Hoe zorg je goed voor jezelf op kantoor?

"Ik kan snel in een hyperfocus raken en mijzelf helemaal verliezen in een opdracht. Ik raak dan in zo’n goede flow en voordat ik het weet zijn er uren voorbijgegaan zonder dat ik dat in de gaten heb. Het positieve daaraan is dat ik binnen no-time dingen heb afgerond, het nadeel is dat ik hiermee de lat voor mijzelf veel te hoog leg en het uiterste van mijzelf vraag met als resultaat dat ik vervolgens doodmoe ben. Het kost zoveel energie." "Onlangs las ik een boek waarin de schrijver het had over de Pomdoro techniek. Het is een methode om je productiviteit te verhogen, maar verplicht je ook om rustmomenten te nemen tijdens je werk. Het principe van deze techniek is dat je je werk doet in sprints van 25 minuten. De volgende vijf minuten neem je een pauze. In die pauze mag je rust nemen maar probeer wel om even van je werkplek te komen en niet op je telefoon te kijken. Zodra de pauze is afgelopen, ga je weer aan de slag. Als je drie Pomodoro’s achter elkaar hebt gedaan, neem je een langere pauze van ongeveer vijftien à twintig minuten. Deze methode zorgt er voor dat ik veel relaxter kan werken en ik minder gesloopt ben na een werkdag." Wat is jouw self-care tip voor de lezer?

"Kies eens wat vaker voor jezelf! Heb je geen zin om af te spreken? Doe het dan niet. Zeg je afspraak af en luister naar je eigen behoeftes. Je hoeft je niet altijd aan je afspraken te houden simpelweg omdat je ze hebt gemaakt."


Wil je meer leren over hoe je goed voor jezelf kunt zorgen? Bestel dan hier De Ultieme Self-Care Gids!


0 keer bekeken

Take Care of Your Selfie | Andries Copierstraat 102, Amsterdam |  +31 (0)6 14 06 87 73 | info@takecareofyourselfie.nl

© 2020 Take Care of Your Selfie