Zoeken

Zo gaan self-care en discipline samen: drie tips

Bijgewerkt: okt 3

Hoe je de balans vindt tussen doen wat je wilt en doen wat goed voor je is?


“Nobody wants to tell you why discipline is so important. Discipline is the strongest form of self-love. It is ignoring current pleasures for bigger rewards to come. It’s loving yourself enough to give yourself everything you’ve ever wanted.”
© Unsplash

Self-care en discipline

Self-care en discipline lijken soms ver uit elkaar te liggen. Dat heeft alles te maken met welke plek ze innemen in jouw leven. Discipline heeft in onze maatschappij een harde, vrij negatieve lading. Iets móeten of jezelf straffen worden vaak in één adem genoemd met discipline. Toch is het tegenovergestelde waar: discipline is bevrijdend.


Door discipline aan self-care te koppelen, zie je vanzelf dat ze onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Met self-care zeg je: ik houd van mezelf en wil graag gelukkig zijn. Met discipline offer je nu iets op, zodat je er morgen de vruchten van plukt. Meestal zijn dat de korte termijn pleasures, die op langere termijn niet goed voor je zijn. Als je over zelfdiscipline beschikt, ben je in staat te doen wat goed voor je is. Dát is van jezelf houden.


Maar natuurlijk wel op een gebalanceerde manier. Ja, je zult een stap buiten je comfortzone zetten, maar maak dat niet moeilijker dan het is. Denk eens aan meditatie of mindfulness. Als je merkt dat je in gedachten verzonken raakt tijdens een meditatie, ga je met vriendelijke aandacht weer terug naar de oefening. Zonder jezelf negatief te benaderen. Dit kan natuurlijk ook op andere gebieden die om zelfdiscipline vragen.


Gun jezelf groei

Het woord discipline komt van het woord ‘discipel’, wat ‘leerling’ betekent. Gun jezelf dus ook dat proces. Er vindt een shift plaats in je gedrag en dat kost tijd. Bij elk stapje in de goede richting, groeit je zelfrespect en daarmee de liefde voor jezelf. Gedrag dat jou op lange termijn gelukkig maakt, is dus een vorm van self-care. Consistentie (en niet perfectie) is het doel en dat vraagt nu eenmaal om zelfdiscipline. Anders had je je doel al bereikt, toch?


"Succes is a few simple disciplines, practiced every day; while failure is simply a few errors in judgement, repeated every day.'' - Jim Rohn

De grens tussen discipline en jezelf ‘straffen’

De weg naar geluk krijgt vorm als je beslissingen neemt die op lange termijn voor peace of mind zorgen. Trots zijn op hoe jij je leven leeft, elke dag opnieuw. Dat voor ogen hebben, is de basis voor je zelfdiscipline. En dus ook voor de keuzes die je dag in dag uit maakt. Inzicht hebben in je gedrag, reactie in bepaalde situaties, je triggers en gedachten is belangrijk. Het behoedt je voor grensoverschrijding tussen zelfdiscipline en (te) hard zijn voor jezelf of jezelf straffen.


Iets ondernemen buiten je comfortzone kan spannend en stressvol zijn. Weten wat je wilt bereiken, is de beste voorbereiding. Je kunt vaak vooraf de mate van stress of de moeilijkheidsgraad wel inschatten. Als deze niet te lang aanhoudt, kan stress zelfs productief zijn (Doeze Jager, S. en Van der Minne, M., 2020). De stresshormonen cortisol en adrenaline maken een mens alert en scherp.


Ook jezelf de tijd gunnen en je ontwikkeling op een compassievolle manier benaderen, zijn enorm belangrijk. Een doel behalen door middel van opgelegde discipline geeft lang niet de voldoening die je met liefdevolle zelfdiscipline bereikt. Als je je progressie opmerkt, groeit je zelfvertrouwen. En het mooiste is dat dit waarschijnlijk je eigenlijke doel overstijgt. Als je voelt dat je consistent kunt werken aan één doel, dan vraag je je vanzelf af: waar kan ik dit nog meer toepassen? En zo staat zelfdiscipline dus gelijk aan zelfliefde.


Drie tips om self-care en discipline samen te laten gaan

  1. Self talk De manier waarop je jezelf benadert, is allesbepalend. Hard zijn voor jezelf werkt op korte termijn, jezelf compassievol benaderen is goed voor de lange termijn, blijkt uit onderzoek. Houd zoveel van jezelf dat je gedisciplineerd wilt zijn. Een voorbeeldje: ''Luister eens, je moet die pizza vanavond dus écht niet eten want het verpest je hele voedingsplan en je hebt doelen te halen.'' VS ''Luister, ik houd zóveel van je dat je deze beslissing zelf mag maken ook al krijg je daar spijt van. Je cheat meal staat pas over twee dagen gepland. Geloof mij, je zult trots zijn als je nu de verleiding weet te weerstaan. Ik weet dat je sterk bent en geloof in je.'' Mocht er toch een moment zijn dat je zelfdiscipline even niet de overhand heeft en je je laat gaan, straf jezelf dan niet. Het maakt namelijk geen enkel verschil en alleen door te falen, kun je iets leren. Bekijk waarom het even misging (tip 3) en probeer een tweede faal momentje te voorkomen.

  2. Maak je doelen leuk Zorg ervoor dat je to do-lijstje of je doelen leuk worden, is één van de beste tips uit Atomic Habits van James Clear (2018). Ook al weet je dat je stress zult ervaren tijdens stoppen met roken, geen fastfood meer eten of om 06.00u opstaan. Als je het graag wilt, maak er dan een feestje van. Dat kan door beloningen te plannen, zodat je iets hebt om naar uit te kijken. Denk bijvoorbeeld aan de geplande cheat meal van de eerste tip.

  3. Evalueer je vooruitgang Waarom wil je dit graag doen? Wat is je uiteindelijke doel? Welke emoties ervaar je op welke momenten? Door hier aandachtig naar te kijken, ontdek je veel over jezelf. In het begin doe je dat bijvoorbeeld een paar minuten per dag. Later kun je dat naar een paar minuten per week of per maand verleggen. Sommige mensen vinden het fijn dit op te schrijven. En je kunt gaandeweg het proces aanpassen naar wat voor jou werkt. Zo stem je de weg naar geluk optimaal af op jezelf.


Dit artikel is geschreven door Rosa Suikers van Taalstudio | SUIKERS. Rosa is tekstschrijver en geeft taaltrainingen. Boven alles is ze een taalfanaat die jou graag helpt met het schrijven van een magische tekst. Of je deze nu wilt laten schrijven of het zelf wilt leren.

74 keer bekeken

Take Care of Your Selfie | Andries Copierstraat 102, Amsterdam |  Tel: +31 (0)6 14 06 87 73 | info@takecareofyourselfie.nl