Zoeken

Jezelf positiever en gezond(er) denken, het kan!

Bijgewerkt: sep 11

“Hoe is het met jou?” “Ja goed, druk!”. Is deze reactie voor jou herkenbaar? Bij het antwoord op bovenstaande vraag vermelden we graag dat we het druk (of zelfs druk, druk, druk) hebben. Hoe druk je het hebt, lijkt bepalend te zijn voor hoe goed het met je gaat. Of dit terecht is valt te betwisten: maar liefst 80% van de ziektes is stress-gerelateerd; is het niet de oorzaak, dan heeft het een slechte invloed. Meer rust in je leven brengen komt je gezondheid dus ten goede. Maar hoe doe je dat?

Volgens de Westerse geneeskunde ben je gezond als je niet lichamelijk ziek bent. Toch is voor tweederde van de klachten die de huisarts bereiken, geen fysieke oorzaak te vinden. Ook dr. Louise Lagendijk, arts en holistisch gezondheidsdeskundige, zag veel patiënten die zich zonder diagnose tóch slecht voelden. Na haar promotieonderzoek aan Harvard besloot zij zich daarom te verdiepen in meer dan alleen het fysieke aspect van ziekte, en kwam uit bij integrative medicine: een parallel systeem tussen de reguliere (Westerse) en complementaire (“alternatieve”) geneeskunde.

Integrative medicine-artsen hanteren een holistische visie op gezondheid en gaan ervan uit dat allerlei externe factoren hierop van invloed zijn: omgeving, voeding, beweging en dus: stress. Ik sprak Louise over dit laatste onderwerp, dat zij inmiddels tot haar specialisme heeft gemaakt.

© Laura van de Graaff

Stress

We hebben er allemaal in meer of mindere mate mee te maken, maar wat is het nou precies? Stress is een fysieke en psychologische reactie van het lichaam op een interne, externe of denkbeeldige stimulus. Deze stimulus hoeft dus geen werkelijkheid te zijn: je lichaam reageert op wat het ervaart als echt.

Of je lichaam reageert, wordt bepaald door het RAS: het Reticulair Activatiesysteem. Dit systeem in de hersenen filtert de eindeloze stroom aan informatie die we dagelijks binnen krijgen en selecteert waar onze focus naartoe gaat. Zodra een stress-impuls wordt herkend, worden stresshormonen voor de korte termijn (adrenaline) en lange termijn (cortisol) aangemaakt.

De korte-termijnstress die je voelt voordat je bijvoorbeeld moet presenteren, leidt ertoe dat je helder kunt nadenken en beter kunt overdragen. Deze acute stress zakt na verloop van tijd weer weg, waardoor je lichaam tot rust komt. Alleen: in onze samenleving hebben we te vaak te maken met acute stress-impulsen: mails van je baas, groepsapps, verkeer, deadlines - allemaal stress-piekjes die elkaar in zo'n rap tempo opvolgen dat je lichaam geen kans krijgt om bij te komen. Door dit overschot aan prikkels wordt acute stress chronische stress, en dát is ongezond.

Lees ook: Waarom je de dag met tijd voor jezelf wilt beginnen (en hoe je dit implementeert)

Het goede nieuws is dat het RAS reageert op focus en geen echt of onecht kan onderscheiden. Los van puur externe impulsen waarover we geen controle hebben, zoals een duw of toeterende auto, bedienen we dus zélf ons stress-mechanisme. Wat aandacht krijgt wordt realiteit, oftewel: where focus goes, energy flows.

Wat betekent dat? Heel simpel gezegd: als je focust op wat niet goed gaat, krijg je een stressreactie, en als je je focust op wat goed gaat niet. Het RAS-systeem reageert op wat jij gelooft dat waar is. Je kunt dus je eigen filter aanpassen. Fantastisch nieuws, toch?

Maar hoe doe je dat: jezelf positief en dus gezond(er) denken? Daarvoor volgt hier een achtdelig stappenplan:

  1. Maak ruimte Allereerst is het belangrijk dat je ruimte creëert. Laat los waar je geen controle over hebt en richt je op wat je wél kunt sturen, zoals je ademhaling. Simpelweg uitademen stimuleert het tot rust komen van het lichaam.

  2. Wees dankbaar Als de ruis van de lijn is vul je nieuwe ruimte in je brein met wat belangrijk voor je is. Bedenk bijvoorbeeld waarvoor je dankbaar bent, en begin en eindig de dag hiermee.

  3. Visualiseer Sta niet stil bij wat je niet wilt, maar bij wat je wél wilt. Wat zijn je dromen en verlangens, waar wil je naartoe? Door concreet in te beelden wat je wilt, ben je beter in staat te doen wat nodig is om het waar te maken.

  4. Vervang negatieve affirmaties voor positieve Je bent gevormd door je verleden. Negatieve ervaringen, oude overtuigingen, meningen die je van anderen hebt overgenomen: laat ze los en vervang ze voor nieuwe, positieve boodschappen aan jezelf. Deze kun je bijvoorbeeld onder de douche uitspreken, al dan niet in gedachten.

  5. De kracht van herhaling Het doorbreken van denkpatronen is makkelijker gezegd dan gedaan. Vertrouw op de kracht van herhaling: onderbreek jezelf wanneer je terugvalt en blijf de positieve affirmaties herhalen. Zo gaat je systeem hierin geloven en creëer je nieuwe denkpatronen.

  6. Trick your system Gebruik niet alleen je hoofd, maar ook je lichaam! Door te lachen denkt ons brein dat we gelukkig zijn, ook als je die lach zelf afdwingt. Daarnaast heeft je lichaamshouding bewezen effect op je gemoedstoestand. Zo is aangetoond dat als je je armen voor een sollicitatie omhoog gooit in een zogenaamde victory pose, de kans groter is dat je de baan krijgt. Dus: sta rechtop, duw je schouders naar achteren en gooi af en toe even die armen in de lucht!

  7. Wees liefdevol En pas je woorden daarop aan. Op energetisch niveau kun je daarmee verschil maken. Zo maakte de Japanse onderzoeker Masuro Emoto foto's van waterkristallen en stelde vast dat positief beïnvloede watermonsters mooie en perfect gevormde kristallen opleveren, terwijl negatieve woorden, gedachten en emoties resulteren in lelijke, misvormde kristallen.

  8. Trust your gut feeling Je brein is er evolutionair gezien op gericht om jou te beschermen. Van nature belicht het eerder negatieve ervaringen, zoals vallen, om te voorkomen dat het nog een keer gebeurt. Luister dus naar je gut feeling, dat is betrouwbaarder dan je hoofd.

Dit artikel is geschreven door Laura van de Graaff, illustrator en kunsthistorica met een interesse voor voeding, gezondheid en duurzaamheid. Onder de roepnamen Lola & Fred maken Laura en programmamaker Frederike de la Bije samen de podcast Lijf & Leden, die fysiek en mentaal welzijn centraal stelt. Het hele gesprek met dr. Louise Lagendijk is te beluisteren via iTunes, Spotify en Soundcloud.


170 keer bekeken

Take Care of Your Selfie | Andries Copierstraat 102, Amsterdam |  Tel: +31 (0)6 14 06 87 73 | info@takecareofyourselfie.nl