Zoeken

Minder stress met deze alternatieven voor koffie

Bijgewerkt: sep 11

Koffie geeft je een boost aan cafeïne maar het stimuleert de aanmaak van het stresshormoon cortisol in de bijnieren. Twee koppen koffie kan het cortisolniveau verhogen tot ongeveer 30 procent binnen slechts één uur! Als je last hebt van stress kun je beter je cafeïne-inname verminderen of tijdelijk stopzetten. Ben jij een groot koffie-fan? Lees in dit blog wat fijne vervangers zijn voor jouw koffiemoment.


Decaf

De meest voor de hand liggende en logische manier om jouw inname cafeïne te beperken is door je gewone koffie te vervangen door een decaf variant.

Onze favorieten? De decaf variant van De Koffiejongens voor je Nespresso-machine. Of de decaf koffiebonen van Lot61.


Note: Een decaf koffie is niet volledig cafeïne vrij. In een normale kop koffie van 125 ml zit 85 milligram cafeïne. In een kop decaf zit twee tot vier milligram cafeïne.


Granenkoffie

Deze oploskoffie is gemaakt van verschillende soorten granen en noten zoals gerst, rogge, cichorei en eikels en volledig cafeïne-vrij. Leuk weetje: Tijdens de oorlog dronken mensen deze heerlijke koffiesurrogaat omdat ze niet aan koffie konden komen. Je kunt de granenkoffie in de supermarkt kopen.


Lees ook: Heb je een burn-out? Stop vandaag nog met deze dingen.


I.AM.Caps

Deze start-up heeft natuurlijke alternatieven ontwikkeld voor jouw Nespresso-apparaat. De producten zijn 100% natuurlijk. De capsules zijn verkrijgbaar in de smaken bieten, matcha, gember, chai en kurkuma. De smaken matcha en chai bevatten cafeïne. Alhoewel de cafeïne van matcha niet hetzelfde effect heeft op je lichaam zoals cafeïne van koffie dat heeft, bevat matcha slechts de helft aan cafeïne dan een gewone kop koffie dat heeft. De cafeïne in matcha wordt zeer langzaam opgenomen (over een periode van zes uur), waardoor je een langdurige energieboost krijgt in plaats van een 60 minuten durende piek.

Chai wordt gemaakt met zwarte thee dat ook cafeïne bevat. De hoeveelheid is wederom lager dan bij een gewone kop koffie: 30 milligram in plaats van 85 milligram. Bestellen doe je hier.


Beetroot latte

Je kunt een beetroot latte gemakkelijk zelf maken:

  • Eén gestoomde/gekookte biet

  • Eén dadel

  • Melk naar keuze

Doe de ingrediënten in de blender en warm het geheel op in een pannetje. Bieten hebben verschillende voordelen: ze zitten boordevol voedingsstoffen, verlagen de bloeddruk, voorkomen ontstekingen, zijn goed voor je spijsvertering en geven veel energie!


Warme chocolademelk

Rauwe cacao heeft ongekend veel voordelen. Als eerste is cacao de nummer één antioxidant. Antioxidanten vangen vrije radicalen: agressieve stoffen die schade kunnen aanbrengen aan cellen en weefsel. Ze voorkomen daarmee verschillende ziektes en het verouderingsproces. Daarnaast is cacao goed voor je bloeddruk en cholesterol. Rauwe cacao zit daarnaast boordevol magnesium, dat draagt bij aan een goed werkend zenuwsysteem en je energieproductie. Let wel, we hebben het over rauwe cacao, niet een reep pure chocola waar alsnog veel suikers aan toegevoegd zijn. Maak zelf een kop warme (of koude) chocolademelk met (plantaardige) melk.


Dit blog is gekoppeld aan een opdracht uit het gratis e-book 'Eerste hulp bij stress'.

Het e-book kan je hier gratis downloaden.

43 keer bekeken

Take Care of Your Selfie | Andries Copierstraat 102, Amsterdam |  Tel: +31 (0)6 14 06 87 73 | info@takecareofyourselfie.nl