Zoeken
  • Jelma Groen

Leestip: Rust vinden in een wereld die maar doordraait

Bijgewerkt: okt 22

Ook al voelt het misschien alsof de wereld stilstaat, het gaat onverminderd door. Ons leven is een chaotische mix van doen, moeten, streven, strijden en bereiken. Rust en stilte komen te vaak op de tweede plaats, met als resultaat stressklachten. Volgens schrijver Magnus Fridh is er een oplossing om dit tegen te gaan: iedere dag stiltemomenten inbouwen.


De grootste oorzaak van te veel stress en de hoge mate van burn-out klachten, is de vervagende grens tussen werk en privé. Het is erg moeilijk om die twee dingen gescheiden te houden. Helemaal nu we weer massaal moeten thuiswerken. Volgens Magnus is het belangrijk om in je leven duidelijk afgebakende momenten voor ontspanning en herstel te creëren. Hoe kunnen we die stilte vinden in ons dagelijks leven? Wij verklappen alvast drie tips!

  1. De kunst van het nietsdoen We zijn gewend om continu onze ambities na te jagen en grootse plannen te maken. Gun jezelf de tijd om je terug te trekken in stilte. Al na een paar diepe ademteugen neemt stress af en kun je je focus weer op de juiste dingen richten. Een adempauze hoeft niet langer dan vijf tot vijftien minuten te duren. Je kunt gaan liggen of zitten, zolang je maar een rustige plek kiest met zo min mogelijk prikkels. Dat betekent: geen schermen en in volledige stilte.

  2. Bosbaden: Shrinrin-yoku Shinrin-yoku is een Japans fenomeen en betekent letterlijk 'baden in het bos', ofwel loopmeditatie. Het is een toegankelijk alternatief voor wie zittende meditatie niet prettig vindt. Loopmeditatie is een natuurlijke manier om je voort te bewegen, je zintuigen te openen en je tempo aan te passen aan het ritme van je ademhaling. Hierdoor ervaar je een diepere ontspanning en ontstaat er ruimte om uit je hoofd te komen. Trek je fijnste sneakers of wandelschoenen aan en begeef je naar een bosrijke omgeving.

  3. Tegenslag als vriend Meditatie draait om de dingen te aanvaarden zoals ze zijn. Zonder ze te willen beteugelen, veranderen of verbeteren. Het is een eenvoudige methode, maar het kan ook rusteloosheid oproepen, want je geest laat zich niet zomaar temmen. In stiltemeditatie kun je je richten op de stoorzenders door ze te observeren. Als je bijvoorbeeld afdwaalt naar iets wat stress of zorgen veroorzaakt, kun je die gedachten onderbreken door er in stilte een etiket op te plakken. Noem de storende gedachte bijvoorbeeld 'werk', 'gezin', 'kleinigheden', enzovoort. Door je gedachten een naam te geven hoef je ze niet te blokkeren, maar kun je ze zachtjes accepteren.

Stilte is een fundamentele structuur die zichtbaar wordt als we ruimte vrijmaken

© Stefan Tell

Over Magnus Fridh

Magnus Fridh begon in zijn tienerjaren met mediteren en heeft zich verdiept in het onderwerp door middel van studies in het Tibetaans boeddhisme. Magnus is één van de belangrijkste experts op het gebied van meditatie en welzijn in Zweden. Daarnaast is hij de oprichter van de Mindfulness App.

Rust vinden in een wereld die maar doordraait is hét boek voor iedereen die meer stilte in het dagelijkse leven wil creëren, maar de drukte van de dag gewend is en de pauzeknop niet zo snel kan vinden. Het boek staat vol praktische adviezen, inclusief prachtige illustraties van Kristin Lidström. Het boek is hier te koop.



Dit artikel is geschreven door Jelma Groen. Jelma is gek op het bedenken en maken van content die mensen raakt, inspireert en aanzet tot denken of actie. Daarnaast houdt ze zich bezig met de vormgeving en optimalisatie van de website van Take Care of Your Selfie. 

33 keer bekeken

Take Care of Your Selfie | Andries Copierstraat 102, Amsterdam |  Tel: +31 (0)6 14 06 87 73 | info@takecareofyourselfie.nl