"Kies eerst voor jezelf"

Bijgewerkt: feb 5

Allemaal leuk en aardig, er zijn voor de ander of zoveel mogelijk op één dag kunnen doen, maar hoe zit dat met zorgen voor jezelf? Anouk Vos, oprichtster van Flying Fox, is al jaren bezig met spiritualiteit en bewustwording. Zij werd geïnspireerd om dit artikel te schrijven toen ze afgelopen weekend van hot naar her moest sjezen om alle afspraken te kunnen halen en hierbij merkte dat ze dan toch echt dat moment van rust voor haarzelf nodig had. Hoe ze dit deed? Dat lees je hieronder.


Pak dat ‘ik-momentje’, ook voor de ander

En daarmee wordt niet bedoeld wanneer je in plaats van die serie kijken toch even met je ogen dicht in kleermakerszit gaat zitten. Nee, ik bedoel wanneer je een retedrukke dag hebt. Zo een waarop je weer een net te strakke planning hebt, je lunch dan maar weer die plakkerige panini van het tankstation wordt en je op elke afspraak met een hoge hartslag aankomt. Ho, wacht. Zullen we heel even tijd nemen op adem te komen, zodat je daarna weer met een heldere mind aan de slag kunt gaan? Dat is namelijk veel prettiger voor jezelf en voor anderen.


De Nederlandse cultuur

Vanaf jongs af aan rennen en vliegen we al van de een naar de andere afspraak. Van school door naar pianoles, van voetballen naar de scouting. Hieromheen nog met vriendinnetjes spelen en huiswerk maken. Zoveel mogelijk bezigheden worden in één dag gepropt en naarmate we ouder worden, worden we steeds beter in deze strakke planning. We plannen echter geen tijd voor onszelf in. Tijd voor jezelf nemen blijkt de normaalste zaak in veel andere landen, zoals in de Azië. Maar ook in Australië en Zuid-Afrika is de sfeer zoveel relaxter: meer die “go with the flow vibe”, waar we in Nederland nog een les van kunnen leren. Als je op dinsdag aan een Australiër zou vragen “So, what are the plans for the weekend?” zou deze hartelijk lachen om deze grap en antwoorden dat hij geen idee heeft. En wanneer je in zo’n land leeft, merk je pas hoe heerlijk het is om per moment te beslissen waar je zin in hebt. Maar soms is het gewoon niet anders. Soms wil je die leuke IJmarkt in Amsterdam pakken en dan ook nog naar de Silent Disco die op dezelfde dag valt. Kortom: in de ochtend toch nog even die klus afmaken in plaats van je rust nemen. Je loopt de hele dag op je tenen en op het einde van de dag val je kapot op de bank. Kan dit anders?

Gezondheid eerst.


Waar doe je het eigenlijk voor, dat rennen en haasten? Uiteindelijk leef je toch voor een gelukkige jij? En dit wordt je niet door het meeste geld, de meeste vrienden of de meeste afspraken te hebben. Dit word je wanneer je mentaal gezond en gelukkig bent. Een groot deel hiervan heeft te maken met sport en voeding: “Wat je eet ben je zelf” (G. Mackeith) maar ook een heel groot deel met je mentale gesteldheid. Één uur stress staat gelijk aan 8 uur hard fysiek werken, aldus Sri Sri Ravo Shankar, oprichter van de Art of Living , een organisatie die wetenschappelijk bewezen stress reduceert door hun speciale ademhalingstechniek. Verder veroorzaakt stress ook een lagere concentratie, minder focus en verminderde sociale connectie. Allemaal dingen die we niet kunnen gebruiken en al helemaal niet op een drukke dag. En daarom is het goed om juist op deze megadrukke dagen eventjes een momentje voor jezelf te nemen! Maar hoe dan?

Het ‘ik-momentje’ pakken en niet meer loslaten.


Hoe pak je dat moment voor jezelf nou? Het houdt in dat je je even afsluit van alles wat er om je heen gebeurd. Ga op een rustige plek zitten. Het mag op een stoel zijn, de bank of op de grond in kleermakerszit – maak het jezelf enigszins comfortabel en het liefs met een rechte rug. Sluit je ogen en ga met je gedachten naar binnen. Dit kun je doen door je lichaam van boven naar onder te scannen en alles bewust beetje voor beetje te laten ontspannen. Een andere truc is om alle geluiden om je heen te accepteren en hierdoor de rust te vinden om je op je gevoel te concentreren. Je kunt je gedachten als blaadjes in een rivier te zien, die langzaam voorbij drijven zonder dat je er aandacht aan hoeft te besteden – accepteer ze zoals ze zijn. Dit heet ook wel mindfulness. Mindfulness betekent: volledig bewust zijn van de huidige ervaring. Je kunt het woord ‘mindfulness’ vertalen met ‘opmerkzaamheid’ of ‘aandachtigheid’ (Bron: Centrum voor Mindfullness ). Ga zo even zitten. Even lekker jezelf zijn. Echt, je zult het verschil al merken na 2 minuten, bouw het op tot een minuut of 5 voor een goede mental reset.


De ik-cultuur vs. de wij-cultuur

In veel landen buiten Europa is er meer een “wij-cultuur”, waar Nederland een grote “ik-cultuur” heeft. Maar waar in een wij- cultuur het leven met name draait om het grote geheel, ben ik van mening dat het ik gezond en gelukkig moet zijn om er voor de wij te zijn. Je moet van binnen gelukkig en gezond zijn om het anderen ook te kunnen geven. En juist daarom is het zo belangrijk om voor jezelf te kiezen, om daarmee vervolgens ook voor een ander te kunnen kiezen. Je kiest hiervoor door deze momentjes voor jezelf te pakken en tot jezelf te komen. Je zult merken dat je hierna je veel meer kunt focussen op wat je wil bereiken, waar je eigen grenzen liggen en ook een geduldiger persoon naar de buitenwereld kunt zijn. Dat is die paar minuten best wel waard toch?


Naast artikelen schrijft de Flying Fox ook over haar avontuurlijke leven en reizen in verre landen, is ze fotograaf en maakt ze momenteel een documentaire serie over bijzondere karakters in Kaapstad. Nieuwsgierig? Bezoek haar website!


0 keer bekeken

Take Care of Your Selfie | Andries Copierstraat 102, Amsterdam |  +31 (0)6 14 06 87 73 | info@takecareofyourselfie.nl

© 2020 Take Care of Your Selfie