Zoeken

Jong volwassenen worden zwaar getroffen door de coronacrisis, wat kun je eraan doen?

Bijgewerkt: mrt 10

Nederland zit al meer dan een jaar in de greep van corona. Uit diverse onderzoeken blijkt dat de coronacrisis en de daaruit voortvloeiende maatregelen een toename aan stress liet zien en een grote invloed heeft op de vitaliteit.


Door COVID-19 en alle maatregelen werd het leven minder zinvol, werd het sociale leven beperkt tot een minimum, gingen we thuiswerken, minder bewegen en soms ongezonder eten. Iedereen voelt de objectieve druk van het virus en de maatregelen, maar hoe men ermee omgaat, is bij iedereen verschillend. Wat wel opvalt is dat de jongere leeftijdsgroepen veel kwetsbaarder bleken dan verwacht en de ouderen vaak meer veerkracht bleken te hebben.


Maar liefst 74% van jong volwassenen tot 35 jaar heeft mentale klachten door de coronacrisis

© Pexels

Onderzoeken In een peiling onder het EenVandaag opiniepanel in september 2020 rapporteerde 60% van de ondervraagden in toenemende mate last te hebben of te hebben gehad van psychische klachten. Vooral jong volwassenen tot 35 jaar leden mentaal onder de crisis: maar liefst driekwart (74%) zei tot nu toe last te hebben gehad van klachten. Daarmee is de mentale impact onder jongeren vele malen groter dan die van oudere leeftijdsgroepen. De meest voorkomende klachten onder jongeren waren stress (40%), eenzaamheid (38%) en aanhoudende vermoeidheid (36%). Naarmate de crisis voortduurt blijft dit percentage oplopen.


Van de 65-plussers zei 48% één of meerdere mentale klachten te hebben (ervaren). Dat is opvallend: de leeftijdsgroep met de meeste gezondheidsrisico's had de minste mentale problemen.


Het National Centrum Preventie Stress en Burn-out stelt zelfs vast dat 82% van de jongeren door corona tegen een burn-out aan zit. In deze tijden van corona worden jongeren volgens het onderzoek zelfs zwaarder mentaal belast dan ic-personeel (!), waar volgens onderzoek op dit moment 79% voor juli van dit jaar ten prooi dreigt te vallen aan een burn-out vanwege zeer zware stress.


82% van de jong volwassenen zit tegen een burn-out aan

Wat kun je eraan doen?

Als we kijken naar de vitaliteitspiramide van psycholoog Albert Sonnevelt zijn er zes lagen die invloed hebben op onze vitaliteit: een zinvol leven, ondersteunende contacten, positieve gedachten, regelmatig herstelmomenten, voldoende beweging en optimale voeding. Deze piramide maakt je weerbaarder tegen zowel objectieve als subjectieve stress.


Er komt volgens de berichtgeving een derde golf aan. Ga aan de slag met het versterken van jouw piramide. Hoe je dat doet lees je onderstaand.


Zinvol Leven

Waar krijg jij energie van? Waar gaat jouw hart sneller van kloppen? Waar gaat jouw vuurtje van branden? Maak een aantal uur vrij om deze vraag te beantwoorden. Maak vervolgens tijd vrij voor het antwoord op deze vraag en verbind er lange en korte termijn doelen aan. Krijg jij energie van koken? Zoek mensen die ook van koken houden en waar je recepten mee uitwisselt, organiseer op de lange termijn een etentje. Maak je graag foto's? Organiseer een Instagram challenge waar je op een later moment een exhibitie van maakt.


Check of er mensen in je omgeving zijn die hulp nodig hebben. Vrijwilligerswerk geeft voldoening geven en het verbind mensen. Heb jij zelf hulp nodig? Het kan best lastig zijn om toe te geven dat je hulp kunt gebruiken. Door dit toch te doen geef je iemand anders juist zingeving, wellicht een drempel minder!


Ondersteunende contacten

Een sociaal isolement is even schadelijk voor je gezondheid als roken, een hoge bloeddruk, hoog cholesterolgehalte of een gebrek aan lichaamsbeweging. Wij mensen hebben elkaar nodig en veel mensen zijn eenzaam door alle maatregelen. Als we elkaar kunnen helpen en inspireren, dan ontstaat er verbondenheid en een gezamenlijke veerkracht. Wat heb jij nodig en waar ligt jouw kracht om anderen te helpen? Bespreek dit met familie, vrienden en kennissen en sta open om anderen te helpen maar ook om zelf om hulp te vragen als je het even moeilijk hebt.

Positieve gedachten

Wist je dat je gedachten een enorme invloed kunnen hebben op je lichaam? Een gedachte zorgt ervoor dat je juist wel of niet in actie komt en hier komt een ervaring uit voort. Bij de ervaring heb je een bepaalde emotie. Je kunt je voorstellen dat een positieve gedachte, positieve emoties triggert.


Als je blij bent gaat o.a. je bloeddruk omlaag, daalt de hoeveelheid stresshormonen en wordt je immuunsysteem versterkt. Het kan lastig zijn om positief te denken als jouw dagen leeg en uitzichtloos zijn, geen baan hebt of dierbaren hebt verloren. Schrijf daarom dagelijks drie dingen op waar je dankbaar voor bent. Zo ga je langzaamaan je focus verleggen op het positieve.

Regelmatig herstelmomenten

Het is belangrijk om jouw persoonlijke batterij opgeladen te houden. Zo ben je veerkrachtiger om stress het hoofd te kunnen bieden. Het is daarom essentieel om voldoende te slapen en regelmatig pauzes te nemen. Dat kan lastig zijn als je een drukke baan hebt en als je door thuiswerken geen duidelijke scheidslijn meer hebt tussen werk en vrije tijd.


Wat geeft jou rust? Een wandeling door het park, een meditatie of juist de muziek even lekker hard aan en dansen door de kamer? Plan je pauzes dagelijks en geef ze de hoogst mogelijke prioriteit.

Lees ook: Piekeren in bed is verleden tijd met dit stappenplan.

Voldoende beweging

Sport en bewegen zijn cruciaal in het bestrijden van het virus. Door beweging wordt o.a. endorfine aangemaakt waardoor je je beter en positiever voelt. Daarnaast nemen angst en stress af als je beweegt. Het positieve effect van bewegen is even groot is als psychotherapie in combinatie met antidepressiva. Beweeg elke dag minstens een half uur, het liefst in de natuur. Nodig je buurman of buurvrouw uit of start je dag met een wandeling met een goede vriend of vriendin.

Optimale voeding

Eet zo puur mogelijk, voeding waar van nature nog veel energie in zit. Denk aan: fruit, groenten, zaden en peulvruchten. Het zorgt voor een betere weerstand waardoor je beter met stress kunt omgaan.


Bewerkt en kant en klare maaltijden zorgen ervoor dat je lichaam moeite heeft om voedingsstoffen op te nemen waardoor veel levensbelangrijke mineralen vroegtijdig je lichaam verlaten, je cholesterol stijgt waardoor cortisol toeneemt wat weer vetstapeling tot gevolg heeft. Maak tijd vrij voor gezonde en energievolle maaltijden. Meer over gezonde voeding vind je hier.


Nog veel meer over de 6 lagen van de piramide kun je lezen in het boek De Levenscode van Albert Sonnevelt, waar veel van bovenstaande feiten uit zijn gehaald.

Dit blog is geschreven door Annemarie den Broeder, stress en burn-out coach in opleiding aan instituut Sonnevelt. Annemarie neemt momenteel proef cliënten aan, interesse? Stuur Annemarie een bericht.

Redactie: Anouk Schaap

676 keer bekeken1 reactie

Recente blogposts

Alles weergeven