Zoeken

Boost je immuunsysteem met deze ijskoude tips van Icewoman Laura Hof!

Bijgewerkt: okt 29

Met de winter in aantocht en het coronavirus dat de komende tijd nog wel even onder ons is, kan je immuunsysteem wel een dikke oppepper gebruiken. Het is heel verleidelijk om met dit gure en koude weer de warmte op te zoeken, maar wist je dat de kou je juist kan helpen om een goede weerstand op te bouwen? Icewoman Laura Hof geeft je in dit blog tips hoe je dat doet!


© Vincent Cools

'Omarm de kou als je warme vriend'. Dit is een dagelijkse uitspraak van mijn vader, Wim Hof. Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar als je eenmaal koude training hebt ervaren weet je waarom je de kou als een warme vriend wilt omarmen.


Zelf dip ik regelmatig in natuurwater, neem ik elke dag een ijskoude douche en ik heb een vriezer aangeschaft. Niet om voedsel in te bewaren, maar om zelf af en toe in te dippen. De kou werkt voor mij en vele anderen verslavend. Het is een weldaad voor lichaam en geest.


De voordelen van (ijs)koude training

Bij de Wim Hof Methode wordt koude training ingezet om je autonome zenuwstelsel en het bijbehorende immuunsysteem te beïnvloeden. Hierdoor kan je een betere weerstand opbouwen, maar het heeft nog meer voordelen:

  • Je bent beter bestand tegen stress.

  • Je krijgt een betere en sterkere focus.

  • Je krijgt meer energie.

  • Je hartslag verlaagt.

  • Je voelt je vrolijker door de aanmaak van gelukshormonen serotonine en oxytocine.

  • Je herstelt sneller van ziektes.

  • De kou ondersteunt het reguleren van je emoties.

  • Je werkt aan een sterkere mindset door jezelf dagelijks uit te dagen.

  • Verlicht fysieke pijn.


Wat zegt de wetenschap?

In 2018 is er in de Verenigde Staten onderzocht hoe de hersenen van Wim Hof reageren tijdens blootstelling aan kou en welke fysiologische mechanismen hem deze weerstand kunnen bieden. Een opmerkelijk resultaat van dit onderzoek, was dat koude training ervoor kan zorgen dat er meer witte bloedcellen worden aangemaakt en dat dit aantal tot wel zes dagen ná de koude training verhoogd is. Witte bloedcellen kunnen gezien worden als de soldaten van je immuunsysteem: ze beschermen je tegen ziektes en houden je gezond.


Elke dag een koude douche leidt tot minder ziekteverzuim

Volgens een onderzoek van het AMC uit 2014 blijkt dat koud douchen iets met het afweersysteem doet. Van de 3000 deelnemers, bleek 29% zich minder snel ziek te melden. Voor werkgevers en werknemers is dit een interessant onderwerp om meer aandacht aan te besteden.


Koude training voor beginners

Moet je dan maar meteen in het (koude) diepe springen? Nee! De meest toegankelijke manier om met koude training te starten, is om het rustig op te bouwen. Wij noemen dat bij de Wim Hof Methode 'Graduele Koudegewenning'. Om je hierbij te helpen, is er een '20-Day Cold Shower Challenge'. De challenge zal in het begin wat weerstand bij je kunnen oproepen, maar je lichaam zal elke dag meer gewend raken aan de kou.



Hierbij wat tips om te starten met de koude training onder de douche:

  1. Neem je reguliere warme douche.

  2. Zorg dat je een sterke intentie voor jezelf zet.

  3. Als je klaar bent met douchen, draai je de temperatuur naar koud.

  4. Stap in de koude waterstraal vanaf de nek naar beneden. Of begin bij je voeten en benen als je dat prettig vindt en laat de stralen daarna over je hele lichaam stromen.

  5. Bouw het koud douchen op. Begin met 15 seconden en tel er elke dag 15 seconden bij, net zolang totdat je op de twee minuten komt en blijft.

  6. Mission accomplished, you are a cold warrior!

Ik hoop dat ik je een beetje warm heb kunnen maken om te beginnen aan jouw reis naar de kou. Door te starten met het douchen ben je straks klaar voor het winter (skinny) dippen! Wil je je training-skills verder ontwikkelen? Download hier de gratis Wim Hof Methode App.


Ice(wo)men community

Wil jij graag eens dippen in de natuur? In Amsterdam zijn er verschillende groepen die regelmatig samen gaan dippen. Stuur een berichtje naar de Icewomen community op Instagram om onderdeel te worden van de groep.


Laura Hof is gecertifieerd Wim Hof Method Instructeur en co-founder van de Icewoman Community. Daarnaast is ze biohacker en voedingsdeskundige.

71 keer bekeken

Take Care of Your Selfie | Andries Copierstraat 102, Amsterdam |  Tel: +31 (0)6 14 06 87 73 | info@takecareofyourselfie.nl