Zoeken

Heb je een burn-out? Stop vandaag nog met deze dingen

Bijgewerkt: aug 20

Daar zit je dan, thuis met een burn-out. Je wordt overspoeld met allerlei emoties, je voelt je niets meer waard en eigenlijk wil je alleen maar slapen. Maar slapen lukt niet, want je hart gaat als een idioot tekeer; je hoofd ratelt maar door en je bent ten einde raad. Gelukkig komen er betere dagen en kun je het leed verzachten door te stoppen met deze dingen.



Jezelf veroordelen

Je bent niet zwak, je bent geen mislukkeling, je hebt niet gefaald. Je bent een mens! Je hebt niet goed voor jezelf gezorgd en je lichaam maakt je dat nu duidelijk. Heel duidelijk. Op het moment dat dit soort nare gedachten opkomen, aanschouw deze dan (schrijf ze eventueel op) en laat ze weer gaan (gooi het briefje weg). Visualiseer je gedachten als een wolk die voorbij drijft, het is er even en drijft vervolgens weer verder. Veroordeel jezelf niet voor het hebben van deze gedachten, het is heel normaal dat je veel nadenkt over hetgeen dat je overkomt.


Aan anderen denken

De komende maanden mag jij voornamelijk aan jezelf denken. Als je nu niet goed voor jezelf gaat zorgen dan komt er geen einde aan je burn-out. Zet jezelf op nummer één, luister naar je lichaam, doe waar jij behoefte aan hebt. Geef bij je vrienden en familie aan wat jij nu nodig hebt: steun en troost of juist even alleen gelaten worden. Bepaal jouw grenzen en ga daar niet overheen. Je omgeving kan er even op reageren omdat dat anders is dan zij gewend zijn en dat is oké, het gaat nu even om jou.

Lees ook: Vijf redenen waarom sociale media voor een burn-out kunnen zorgen



Vechten

Een burn-out komt voor de meesten als een grote verrassing. Je bent vermoedelijk boos en gefrustreerd dat jou dit overkomt en hoopt vooral dat je snel beter bent. Probeer deze gedachten los te laten. Het enige wat je op dit moment kunt doen is het accepteren van de situatie. Door deze periode te omarmen herstel je sneller dan wanneer je je er nog maanden tegen gaat verzetten.


Koffie drinken

Cafeïne kan zorgen voor rusteloosheid, slaapproblemen, angstgevoelens, prikkelbaarheid en hartkloppingen. Dit zijn tevens symptomen die horen bij een burn-out en die wil je niet versterken. Vervang je gewone koffie door cafeïnevrije koffie, lang niet zo lekker (tenzij van Lot61 voor de Amsterdammers onder ons), maar je voorkomt er een hoop extra narigheid mee.


Alcohol drinken

Hoe gezellig dat wijntje op een terras is of hoe graag je je even vrij wilt voelen, nuttig nu alleen alcoholvrije drankjes. Alcohol versterkt je emoties en wordt ook wel gezien als gif voor het lichaam. We nemen dat voor lief in een normale situatie, maar tijdens je burn-out kun je er beter vanaf blijven. Om de giftige stoffen af te breken moet je lichaam hard werken en dat kost jou nu teveel energie.


In bed blijven liggen

Alles op aarde en in het leven is altijd in beweging. Jij de afgelopen tijd teveel, zowel in je hoofd als met je lichaam. Hoe moe je nu ook bent en hoe graag je ook in bed zou willen liggen: ga toch naar buiten. Je hoeft niet te gaan hardlopen, een korte wandeling doet je al heel goed. Beweging is de manier om kracht te winnen, zowel geestelijk als lichamelijk. Als de eerste keer een rondje van 15 minuten is, wees dan trots. Observeer wat je tegenkomt tijdens je wandeling, voel de wind of de zonnestralen en geniet van dit momentje waarop je niets moet behalve je ene been voor de andere te zetten.


Wees dankbaar dat jouw lichaam je dit cadeautje geeft. Hoe zwaar het begin ook is, dit is tevens het begin van iets nieuws. Het begin van JOUW leven! Wil je persoonlijk advies bij je burn-out? Neem dan contact met mij op!

102 keer bekeken

Take Care of Your Selfie | Andries Copierstraat 102, Amsterdam |  Tel: +31 (0)6 14 06 87 73 | info@takecareofyourselfie.nl