Zoeken

Focus krijgen als je verplicht thuis moet werken

Bijgewerkt: apr 25

Veel mensen werken liever niet thuis, omdat ze daar minder productief zijn dan op de werkvloer. Of je nou ondernemer bent of in loondienst, herkenbaar is het voor velen. Als je vanwege de nationale gezondheid verplicht moet thuiswerken, kan dat een uitdaging vormen. Niet alleen waar je werkt is anders, ook de manier waarop verandert hevig. Misschien heb je wel last van een huisgenoot of partner die je onderbreekt, of heb je kinderen die je afleiden.


Thuiswerken en hierin je werk-privé balans bewaren is niet gemakkelijk. Het goede nieuws is dat we hier wat aan kunnen doen. Het brein is namelijk op een bepaalde manier ingesteld als het gaat om verwerken van informatie. Vaak vergeten we hier op in te spelen, maar als we dit wel doen kunnen we er voor zorgen dat je gefocust aan het werk kunt gaan. Hieronder een aantal praktische tips voor betere focus tijdens verplichte thuiswerk-dagen.

Zet niet essentiële apps op notificatie-stil

Telefoon apps zijn er op gemaakt om je zo effectief mogelijk af te leiden. Ze spelen voornamelijk in op je bottom-up aandacht. Deze soort aandacht wordt extern getrokken door een impuls. Dit richt je niet zelf, maar je aandacht wordt erdoor ‘gegrepen'. Denk aan iemand die voorbij loopt, een geluid, een beeld. Je apps zorgen ervoor dat je bottom-up aandacht zoveel mogelijk gegrepen wordt, zodat jij meer op je telefoon en dus ook op de apps zit. Als je een berichtje ziet binnenkomen of het rode vierkantje van hoeveel whatsappjes hebt ziet, is het heel moeilijk om je aandacht hiervan weg te houden. Wees je hiervan bewust en zet bij voorkeur alle niet essentiële apps echt op notificatie-stil (start bijvoorbeeld bij je groeps-whatsapps).

Plan pauzes in

Als je thuis werkt is het gemakkelijker om je pauzes over te slaan of zelfs te vergeten. Begrijpelijk, maar desastreus voor je brein. Zie je vermoeidheid als honger. Als je honger hebt, ga je ook eten om weer voedingsstoffen te krijgen om op te laden. Als je je erg moe voelt, neem dan een pauze om je brein de tijd te gunnen weer op te laden. Doe je dit niet, raak je vermoeider en is het nog moeilijker om jezelf weer te kunnen opladen. Plan bijvoorbeeld je pauzes in om hiermee te oefenen. We kunnen ons gemiddeld maximaal 60 minuten full focussen, neem hierna in ieder geval tien minuten pauze.


Subscribe to our monthly newsletter to stay inspired!

Communiceer duidelijk met je omgeving

Als jij een uur nodig hebt om in volle focus aan een project te kunnen werken, maak dit dan kenbaar aan je omgeving (huisgenoten, partner) en maak er afspraken over wanneer dit mogelijk is als je kinderen hebt bijvoorbeeld. Op deze manier word je niet constant onderbroken als je zelf hebt voorgenomen om dat uur te focussen, raak je minder geïrriteerd en zul je beter aan de slag kunnen gaan. Duidelijke afspraken over wanneer je met rust gelaten kunt worden zijn essentieel om in de focus te kunnen komen in deze tijden.


Linde Nieman is neuropsycholoog en stress- en focusexpert. Met haar bedrijf Ruststokers is het haar missie om meer rust in mensen hun leven te creëren. Dit door je te leren over wat belastbaarheid is, hoe focus werkt in je brein en hoe je hier beter op kunt inspelen op een dagelijkse basis. Hierdoor zorg je ervoor dat de overprikkeling verminderd wordt en je met meer rust gaat werkt; waardoor je ook productiever wordt.

Bronnen

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/243628132. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4567490/

0 keer bekeken

Take Care of Your Selfie | Andries Copierstraat 102, Amsterdam |  +31 (0)6 14 06 87 73 | info@takecareofyourselfie.nl

© 2020 Take Care of Your Selfie