Zoeken

Minder stress door meer grip op je lichaam, gedachten en emoties

We leven in een maatschappij waar het regelmatig ervaren van stress vrij normaal is. Hoe 'normaal' het ook mag klinken, het is niet de bedoeling dat stress het nieuwe normaal wordt. Het is immers enorm schadelijk voor je gezondheid. Stress kan zorgen voor een verslechterd immuunsysteem en metabolisme, depressie, overgevoeligheid, slapeloosheid, migraines en ga zo maar door. Hoe kun je jouw stressniveau verlagen door meer grip op je lichaam, gedachten en emoties te krijgen? Dat vertel ik je in 'De Ultieme Self-care Gids'.


Grip op je lichaam

Als jij in contact staat met je lichaam, ben je beter en sneller in staat om de signalen van je lichaam waar te nemen. Jouw lichaam geeft je de gehele dag seintjes waar je naar mag luisteren. De kans dat je verleerd bent- of niet geleerd hebt- om naar deze signalen te luisteren is vrij groot. Als jij goed voor je lichaam zorgt, een goede relatie opbouwt met je lichaam en je luistert naar de signalen die je gedurende de dag krijgt, heb je een hele grote kans dat stress niet langdurig aanhoudt. Uiteraard wel onder de voorwaarde dat je je lichaam voedt met datgeen waar je lichaam om vraagt.


Grip op je gedachten

De hele dag door voer je een interne dialoog, het grootste gedeelte van de dag gaat dit onbewust. Deze gedachten worden gevormd door wat jij in het verleden hebt gezien, gehoord of meegemaakt. Nadat jij iets hoort en het eens bent met hetgeen dat je hoort, maak je onbewust een overeenkomst: dit is jouw nieuwe geloofsovertuiging. Dit proces gaat grotendeels onbewust, waardoor je mogelijk niet eens goed begrijpt waarom jij bepaalde gedachten hebt en daarop gebaseerde acties onderneemt.


Door je bewust te worden van deze gedachten, is het mogelijk om een verandering aan te brengen. Als jij je bewust bent van een gedachte, zoals: “Ik heb dit nog nooit gedaan, dus ik kan het niet”, ga je dit ook geloven. Maar als je deze gedachte positief maakt, zoals Pippi Langkous: ''Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan'', dan geeft die gedachte je kracht in plaats van dat het je limiteert. Je kunt jezelf werkelijk alles aanpraten en daardoor heel veel stress ervaren. Als jij je gedachten ombuigt in iets positiefs, kan je je stressniveau verlagen.


Grip op je emoties

Eerdere (negatieve) ervaringen kunnen onbewust sporen achterlaten die voor veel stress zorgen. Ervaringen zijn gekoppeld aan emoties, dat kan zowel positief als negatief zijn.

Als je een soortgelijke ervaring nogmaals meemaakt, en je hebt deze ervaring nog niet kunnen verwerken of kunnen loslaten, dan kan dat een zelfde emotie oproepen die je destijds ook hebt ervaren. Het is daarom van groot belang dat je leert om te gaan met zowel positieve als negatieve emoties.


Grip krijgen op je emoties betekent niet dat je geen negatieve emoties meer ervaart, het betekent dat je leert om er op een positieve manier mee om te gaan. Door ruimte te maken voor deze emoties, ze te voelen en ze vervolgens los te laten zal je zien dat de ervaring lichter wordt.


Wil je leren hoe je meer grip krijgt op je lichaam, gedachten en emoties? In 'De Ultieme Self-Care Gids krijg je concrete opdrachten, voorbeelden en meer doeltreffende informatie. Zorg dat stress jouw leven niet (meer) beheerst. Het e-book kan je hier bestellen.

42 keer bekeken

Take Care of Your Selfie | Andries Copierstraat 102, Amsterdam |  Tel: +31 (0)6 14 06 87 73 | info@takecareofyourselfie.nl