Zoeken

Door uit je hoofd te komen, kom je meer in contact met je gevoel

Bijgewerkt: okt 7

Lig je vaak in bed nog te malen over wat je zei in dat ene gesprek? Ben je je to-do lijst voor de tiende keer aan het herhalen? Merk je dat je moeite hebt om in gesprekken je aandacht erbij te houden door een maalstroom van gedachten? Veel mensen denken de hele dag na zonder aanwezig te zijn in het huidige moment. Dit is zonde. Het levert weinig op en het kost veel energie.


© Unsplash

Denken schept de illusie van controle

Continu nadenken over alles wat er is gebeurd en alles wat nog moet gebeuren kan het gevoel geven dat het leven onder controle is. Maar is dat ook echt zo?

Fijne herinneringen ophalen kan een prettig gevoel oproepen. Behalve dat, levert nadenken over het verleden weinig op want daarin kan niks meer veranderd worden.


Op je eigen toekomst kun je wel invloed uitoefenen. Stel je hebt volgende week een belangrijke presentatie of een sollicitatiegesprek. Het is nuttig om deze gebeurtenissen mentaal voor te bereiden. Het risico is dat de mentale voorbereiding steeds herhaald wordt, zonder dat dit de kwaliteit van de prestatie verbeterd. Dit is contraproductief omdat gedachtes de kracht hebben om emoties van bijvoorbeeld angst en stress te kunnen oproepen. Dit zorgt ervoor dat je lichaam in de overleefstand schiet waardoor er met energie gesmeten wordt. Het resultaat van overdenken is dat je moe wordt zonder dat je presentatie of sollicitatiegesprek er beter van wordt.


Wat gebeurt er in je hersenen en lichaam bij stress?

Door middel van een Elektro-encefalografie (EEG) kan de hersenactiviteit in kaart worden gebracht. Hersenactiviteit vindt plaats op verschillende golflengtes. Betà-golven zijn waarneembaar als we wakker zijn en onze aandacht is gericht op cognitieve taken en de buitenwereld. Een gesprek voeren, een besluit nemen, een probleem oplossen en focussen op een taak zijn activiteiten die ervoor zorgen dat er betà-golven waarneembaar zijn op een EEG. Veel mensen zijn tegenwoordig de hele dag door bezig met cognitieve taken. Hierdoor raken de hersenen in een hogere versnelling waardoor er hoge betà-golven ontstaan.


Hoge betà-golven zorgen ervoor dat je hersenen op hoge toeren draaien en je lichaam geactiveerd wordt door stresshormonen. Op korte termijn werkt dit goed want je kunt in deze staat goed focussen en daardoor iets voor elkaar krijgen. Op de lange termijn werkt dit minder goed. Naast het gevoel van stress kan er gevoelens van angst, zorgen, boosheid, pijn en frustratie optreden. Voor een langere tijd in de overleefstand blijven kan het lichaam uit balans brengen en oververmoeid maken. Het is alsof je doorlopend vol gas geeft in de eerste versnelling.


Als je eenmaal in de overleefstand zit, dan wordt het steeds lastiger om eruit te komen. Het roept nieuwe stressvolle gedachten en negatieve emoties op. Dit zorgt voor een negatieve spiraal die je op termijn zal uitputten.

Stoppen met denken geeft rust en energie

Geen zorgen, je kunt nog steeds functioneren. Stoppen met denken betekent niet dat je als een kip zonder kop rondrent. Het betekent wel dat je je bewust bent van je gedachteprocessen. Je denkt na wanneer dit nuttig voor je is. Dit draagt bij aan een gezonder en gelukkiger leven. Je creëert namelijk minder (onnodige) stress in je leven. Je gedachten zijn rustiger waardoor je heldere besluiten neemt. Alle energie die voorheen nodig was voor gedachten houd je nu over. Door uit je hoofd te komen kom je uiteindelijk meer in contact met je gevoel.


Drie stappen om deze voordelen voor jezelf te creëren:

  1. Mentale bewustwording Houd er rekening mee dat dit een proces is dat oefening en tijd kost. Mediteren en het opschrijven van gedachtes zijn twee krachtige tools om je mentale bewustwording te vergroten. Een meditatie verlaagt de hoeveelheid externe prikkels en helpt je om naar binnen te keren. Als dit onwennig voor je is, dan is de kans groot dat dit veel voordelen biedt. Herken bij jezelf hoe vaak je per dag in gedachten bent verzonken. Merk op waar je dan aan denkt. Reflecteer wat deze gedachten jou opleveren in zowel positieve als negatieve zin. Besluit wat je wilt doen met jouw gedachteprocessen. Door je gedachtes op te schrijven wordt je hoofd rustiger en leger. Hierdoor ga je ook terugkerende gedachtepatronen herkennen. Door te oefenen, kan je meester worden van je hoofd en zelf bepalen waarover je over wilt denken.

  2. Meer in contact te zijn met je lichaam en met je gevoel Dit zorgt er automatisch voor dat je hoofd rustiger wordt. De meest voor de hand liggende manier om dit te doen is bewegen of sporten. Het kan heel krachtig zijn om hier geen doel aan te koppelen. Dus laat je Runkeeper app uit of laat je telefoon eens thuis als je gaat (hard)lopen. Hierdoor krijg je de ruimte om je volledig te focussen op je lichaam en je gevoel. Wil je nog beter in contact komen met je lichaam en gevoel? Luister dan naar de Take Care of Your Selfie Bodyscan op Spotify

  3. Uitproberen en een nieuwe routine smeden Daag jezelf uit en start je dag met een meditatie van tien minuten. Of maak iedere dag een wandeling zonder doel. Reflecteer achteraf en ontdek welke routine jou uit je hoofd kan krijgen en een gelukkiger leven kan geven.


Dit artikel is geschreven door Gijs Dingemans. Gijs is transformationeel coach die coachees ondersteunt bij het behalen van doelen. Gijs helpt jou bij om vanuit jouw authentieke kern te leven, bepaalt samen met jou een nieuwe richting in jouw loopbaan, meer balans in jouw leven te creëren en effectiever werken voor meer vrijheid.

88 keer bekeken

Take Care of Your Selfie | Andries Copierstraat 102, Amsterdam |  Tel: +31 (0)6 14 06 87 73 | info@takecareofyourselfie.nl