Zoeken

Vier manieren die eraan bijdragen om een burn-out te voorkomen

Bijgewerkt: jul 12

In hoeverre sta jij in verbinding met je lichaam? Herken jij symptomen van stress? Wat doe jij na een periode van extreme drukte? Rust je voldoende uit of ga je gewoon lekker door? De verbinding met ons lichaam is soms ver te zoeken en we leven voornamelijk vanuit morele verplichtingen en to-do lijsten, die al dan niet door jouzelf bepaald zijn. Er is een shift nodig om symptomen van stress te herkennen en de heftige consequenties ervan voor te blijven. Vier tips die jou hierbij helpen.


© Unsplash

Ontken het niet

De cijfers liegen er niet om, één op de zeven werknemers heeft een burn-out. Je kunt jezelf lang vertellen dat dit jou niet zal overkomen en je hebt er hoogstwaarschijnlijk een aantal goede verklaringen voor: jij vindt je werk wel leuk, je houdt van een altijd volle agenda of je sport zoveel, want het geeft je echt veel energie. Dit zijn niet per se dingen die voor een burn-out zorgen, maar kunnen er wel aan bijdragen. Het is niet de bedoeling dat je in angst gaat leven, je kop in het zand steken is echter ook geen oplossing. Wees je bewust wat de consequenties van langdurige stress zijn. Pak voldoende rust na een drukke en stressvolle periode en zorg ervoor dat je symptomen van stress herkent zodat je er mee aan de slag kunt.


Steek je kop ook niet in het zand wat betreft het verwerken van je verleden of andere mentale kwesties die je dagelijks kunnen belemmeren en jouw gedrag en gedachten

beïnvloeden. Ga eens praten met een coach of psycholoog, volg (online) trainingen of kijk of er iets anders is wat bij jou past om die dingen te verwerken.


Plan reflectie momenten

We leven in een ratrace die in het teken staat van presteren. We hebben het allemaal druk en onze agenda’s zijn meestal vol. Dat is op zich niet erg als er in die volle agenda voldoende tijd is voor jouzelf en tevens een moment is voor reflectie. Plan eens per week tijd in om (zonder oordeel) naar jouw huidige leven te kijken. Word je nog steeds blij van de dingen die je doet? Krijg je energie van je werk en de mensen in je leven?


Door altijd maar door te gaan en nooit een moment alleen te zijn, is er geen ruimte in je hoofd om je bewust(er) te worden. Probeer je op dit soort momenten ook bewuster te worden van jouw gedachten. Hoe ziet de dialoog met jezelf eruit? Ben je heel erg kritisch of mag er ruimte zijn voor fouten? Moet jij vooral heel veel van jezelf of luister je goed naar je lichaam? Start met bewustwording en ga ermee aan de slag als er ruimte is voor verbetering.


Luister naar je lichaam

Als je voornamelijk vanuit je hoofd leeft is het lastig om signalen van je lichamen te herkennen. Je lichaam geeft je de hele dag door signalen waar je naar mag luisteren. Dit gaat van spierpijn tot vermoeidheid en van hoofdpijn tot je intuïtie die je iets wilt vertellen. Zorg ervoor dat je in verbinding staat met je lichaam zodat je ernaar kunt luisteren én kunt handelen. Langdurige stress uit zich in symptomen als hoofdpijn, misselijkheid, maag- of darmklachten, duizelingen, overmatig transpireren en rusteloosheid. Geef je lichaam wat het nodig heeft, begin met voldoende rust, niet alleen goede nachtrust is van groot belang, ook mentale rust door even de natuur op de zoeken en je telefoon niet mee te nemen is een vorm van rusten.


Luister ook naar je lichaam in de vorm van het stellen van grenzen. Weet waar jouw grenzen liggen, geef ze aan en vergelijk die niet met iemand anders.

Koop hier het E-book: De Ultieme Self-Care Gids en

krijg grip op je lichaam, gedachten en emoties.

Wees eerlijk

Wat antwoord jij in het algemeen als iemand vraagt hoe het met je gaat? Zeer waarschijnlijk dat je die vraag met 'goed' beantwoordt. Als je het aan de sociale media vraagt, dan heeft iedereen een geweldig leven met ups en zonder downs. Niet cool als jij een periode van alleen maar downs beleeft. En zeker niet makkelijk om hierover te praten. Misschien wel met je beste vriend of vriendin maar niet met je werkgever. Stap één is dat jij aan jezelf toegeeft dat het niet goed met je gaat. Stap twee is het delen met vrienden, familie en uiteindelijk met je werkgever: niet gemakkelijk maar wel noodzakelijk!


Er is maar één iemand die goed voor jou kan zorgen en dat ben jijzelf. Alleen jij weet waar jij behoefte aan hebt. Start dus met communiceren anders kan niemand jou daarbij helpen of ondersteunen.


Wil jij 1-op-1 aan de slag om stress te voorkomen en je (werk) geluk te vergroten? Bekijk hier de mogelijkheden om met Anouk aan de slag te gaan.

0 keer bekeken

Take Care of Your Selfie | Andries Copierstraat 102, Amsterdam |  +31 (0)6 14 06 87 73 | info@takecareofyourselfie.nl

© 2020 Take Care of Your Selfie