Zoeken

Genoeg bewegen tijdens je werkdag doe je zo

Bijgewerkt: sep 11

Miljoenen Nederlanders hebben een kantoorbaan. De kans is dus groot dat ook jij een groot deel van je werkweek achter een bureau doorbrengt. Het leven van een kantoortijger gaat niet over rozen, dat weet jij maar al te goed. Het is vooral lastig om tijdens je werkdag genoeg beweging te krijgen. In deze blog geven we je vijf tips om dit toch voor elkaar te krijgen. Lees je mee?


© Unsplash

Waarom is het zo belangrijk om te bewegen?

Waarom zou je eigenlijk van je bureaustoel af willen komen tijdens je werkdag? Ten eerste is bewegen gezond. En wie gezond is, voelt zich beter. Maar beweging tijdens de kantooruren helpt je ook om je werk beter te kunnen doen. Het helpt je om je hoofd leeg te maken, te ontstressen en het geeft je weer nieuwe energie. Daarnaast is het alternatief niet bepaald aantrekkelijk. Wanneer je een kantoorbaan hebt, niet beweegt en een ongezonde levensstijl hebt dan kom je er zo ongeveer uit te zien als Emma. Wie had gedacht dat het kantoorleven zo’n uitwerking kon hebben? Voorkom een toekomst als Emma met de volgende vijf tips:

  1. Creëer een geschikte werkplek Genoeg bewegen tijdens je werkdag begint bij je werkplek. Zorg voor een fijne, lichte, plek zonder al te veel afleiding. Het is belangrijk dat je bureau en stoel goed zijn afgesteld zodat je een goede werkhouding kunt aannemen. In de ideale situatie wissel je jouw werkhouding gedurende de dag af. Bijvoorbeeld met een zit-sta-bureau, balanskruk of zo’n hippe bal als zitplek. Er zijn mensen die zweren bij een sta bureau, maar eigenlijk is vooral de afwisseling in je houding belangrijk. Alleen staand werken is dus ook niet optimaal. Zorg dat je vaak een korte pauze neemt. Blijf tijdens deze pauze niet op je plek zitten, maar loop even een rondje of rek je goed uit. Als je het helemaal goed wilt doen kun je een paar nek- en schouderoefeningen doen om je spieren en gewrichten los te houden.

  2. Beweeg! Het is zó verleidelijk om tijdens je kantoordag lekker onderuit te zakken in je bureaustoel. Heb je iets nodig van een collega? Dan vraag je dat via WhatsApp, een belletje of via Zoom. Zelfs wanneer die collega nog geen honderd meter van je vandaan zit. Niet meer doen! Gebruik dit moment om op te staan en naar je collega toe te lopen. Een andere manier om meer te bewegen is om meer te drinken. Zo word je niet alleen gedwongen om op te staan om een glas water of kop koffie te halen, je moet ook vaker naar de wc. Meer drinken heeft ook nog eens positieve effecten op je gezondheid. Win-win dus!

  3. Benut je lunchpauze Je lunchpauze is het ideale moment om te bewegen. Het is zo’n beetje op de helft van je werkdag, dus je bent waarschijnlijk ook wel aan iets anders toe dan werken. Hoe je hier invulling aan wilt geven is helemaal aan jou. Wandel een rondje met je collega’s, of in je eentje. Als je thuiswerkt en een hond hebt is de optelsom natuurlijk snel gemaakt. Je kunt ook een kleine workout doen tijdens je lunchpauze, dit kan prima op je werkplek. Heb je langer de tijd? Dan kun je ook een bezoekje brengen aan de sportschool. Doe je de workout liever vanuit huis? Onderstaande workouts zijn perfect om mee te starten: 7 Minute Work-outYoga for Beginners1 Minute Desk Workout

  4. Betrek je collega’s in je ambities Werk je op een kantoor met collega’s? Of bijvoorbeeld op een flexwerkplek met andere ondernemers? Betrek ze dan in je plannen om meer te bewegen tijdens je werkdag! Je zult vast niet de enige zijn die graag aan een gezonde lifestyle werkt. Zo kun je elkaar motiveren, samen bewegen en ben je een stok achter elkaars deur. Spreek bijvoorbeeld een vast tijdstip af waarop jullie samen een workout doen van tien minuten. Zo kun je het makkelijker volhouden én wordt het bewegen meteen een stuk leuker.

  5. Maak er een challenge van Hou je wel van een beetje competitie en wil je steeds een beetje meer uit jezelf halen? Maak er dan een challenge van om zoveel mogelijk te bewegen tijdens je kantoordag. Stel jezelf bijvoorbeeld als doel dat je per werkweek 100 minuten actief wilt zijn en houdt dit ook bij. Helemaal leuk als je dit samen met collega’s doet, dan kun je er een competitie van maken. In plaats van een aantal minuten kun je ook voor een bepaald aantal stappen per dag gaan. Dit kan je bijhouden met de stappenteller op je telefoon, een Fitbit of een andere tracker.

Dit artikel is geschreven door Charlotte Hageman. Charlotte is voedingsconsulente en founder van Let’s Do It Personal Training. Ze blogt wekelijks over voeding en fitness. Het bijzondere aan Let’s Do it Personal Training is dat het voor vrouwen én door vrouwen is. Wil jij starten met personal training? Bekijk dan hier haar website.

58 keer bekeken

Take Care of Your Selfie | Andries Copierstraat 102, Amsterdam |  Tel: +31 (0)6 14 06 87 73 | info@takecareofyourselfie.nl